Primáš Martin Hrbáč

Primáš Martin Hrbáč | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Čtyřdílná Antologie dává zprávu o současném stavu moravského folkloru

  • 0
Pokusem o reflexi současné podoby lidového muzicírování ve velkých i menších moravských folklórních regionech je čtyřalbový reprezentativní výběr kapel a zpěváků Antologie moravské lidové hudby.
Antologie moravské lidové hudby 1

Jednotlivé díly čtyřalbové kompilace, sestavené z dosud vydaných nahrávek více či méně známých souborů, jsou doplněny legendou a bookletem s nástinem hudební historie konkrétního regionu, jeho nejvýznamnějších hudebních těles, muzikantských a zpěváckých osobností.

Každé album je zabaleno v samostatném papírovém digipacku s osmadvacetistránkovým bookletem. Každé je v tuto chvíli možné zakoupit samostatně. Speciální balení bude obsahovat všechny čtyři digipacky v kartonovém boxu a bude k dispozici od začátku roku 2012.

Přehled obsahu jednotlivých alb

1
Album obsahuje 27 skladeb od současných významných nositelů folklorní tradice Horňácka jako jsou Horňácká cimbálová muzika Martina Hrbáče, Horňácká muzika Mirka Minkse či Horňácká muzika Petra Mičky.
2
První ze dvou disků, pokrýávajících oblast Dolňácka, se věnuje Uherskobrodsku, Strání a Kopanici, Uherskohradišťsku a Veselsku. Obsahuje 30 nahrávek například od Cimbálové muziky Jaroslava Čecha, Cimbálové muziky Stanislava Gabriela, Hradišťanu, Radošova, Olšavy nebo souboru Kunovjan.
3
Z Dolňácka se tato nahrávka věnuje Kyjovsku a Strážnicku. Dalšími zaznamenanými oblastmi na disku jsou Podluží a Hanácké Slovácko. 33 nahrávek reprezentuje mimo jiné Ženský sbor Lipina, Ženy z Ježova, Cimbálová muzika Jožky Severina, Cimbálové muziky primášů Michala Miltáka, Pavla Múčky, Jury Petrů a Pavla Borovičky, Varmužova Cimbálova muzika či soubory Danaj, Strážničan, Břeclavan nebo Vonica.
4
Čtvrté album se věnuje Valašsku, Lašsku, Zlínsku a Luhačovskému zálesí. Obsahuje 36 nahrávek například od cimbálových muzik Polajka, Jasénka, Soláň, Kotár, Bukovinka, Valašský vojvoda a řady dalších interpretů.

Antologie moravské lidové hudby 2

Rozhodujícím kritériem pro výběr nahrávek na jednotlivá alba byla především struktura repertoáru. Pokud to bylo možné, přednost dostali místní rodáci bez oficiálního hudebního školení, kteří se učili zpívat a hrát v místních kapelách, od svých spolurodáků, přátel a příbuzných.

Zejména na Valašsku, na Kopanicích, ve Strání, na Horňácku i v některých oblastech Dolňácka (na Uherskobrodsku, Uherskohradišťsku a Strážnicku) se podařilo udržet kontinuitu s písňovou tradicí minulého, někde dokonce i předminulého století.

Zásluhu mají nejen početné zpěvácké a muzikantské rody, ale také mnozí sběratelé lidových písní a místní osobnosti především z řad osvícených učitelů, starostů či kněží. Mnohé z vybraných muzik přímo navazují na své předchůdce.

Antologie moravské lidové hudby 3

Další, založené v poválečné euforii lidových souborů, postupně vytříbily svůj repertoár rekonstrukcí dochovaných regionálních hudebních materiálů, jiné vznikly teprve nedávno v místech, kde došlo k přetržení kontinuity lidových muzikantských tradic, a svůj projev rekonstruují z jejich dochovaných fragmentů.