Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Průzkum ukazuje, že děti čtou jednu knihu měsíčně. Je to alarmující?

  • 67
Podle aktuálního průzkumu projektu Čtení pomáhá přečte nadpoloviční většina oslovených dětí ročně třináct a více knih. Jen jedno procento respondentů uvedlo, že za dané období přečte maximálně dvě knížky.

Spisovatelka Alena Ježková

Čtvrtina dětí čte ročně sedm až dvanáct knih a 18 % tři až šest knih. „Nevnímám jako uspokojivé, když 45 % dětí ve školním věku přečte jednu nebo méně knih za měsíc. To je naopak alarmující. Čtení podporuje celkovou gramotnost, takže děti, které čtou takto málo, se pravděpodobně také neobratně vyjadřují a dělají gramatické chyby,“ říká autorka populárních dětských knížek Alena Ježková.

A jako ambasadorka projektu Čtení pomáhá, dodává: „Bohužel to dobře znám z besed na školách nebo v knihovnách, kde se jen málo dětí vůbec umí vyjádřit nebo položit gramaticky správnou otázku. Co s tím? Více takových projektů, jako je Čtení pomáhá. Nestačí totiž dětem předčítat anebo je do čtení nutit, je třeba je motivovat.“

Hltání je k ničemu

Jiří Dědeček

Poněkud jiný názor má další ambasador projektu, spisovatel, písničkář a předseda českého PEN klubu Jiří Dědeček: „Já myslím, že ta čísla nejsou tak špatná. Jedna kniha měsíčně, hubená nebo tlustá, to je dobré. Hodně pak ovšem záleží na způsobu, dokonce bych řekl na kvalitě četby. Já sám jsem v dětství zkonzumoval měsíčně mnohem více knih, ale tím, že jsem je doslova hltal, bylo to čtení povrchní, které ve mně nezanechávalo nic kromě vzpomínky na pocit vzrušení z dobrodružství.“

A s nadějí Dědeček dále říká: „Pokud dnešní děti jsou schopny číst tak, že si knihy nejen v obrysech pamatují, ale dokonce si z nich berou nějaké citové poučení i praktické vědomosti, je to ten nejlepší způsob čtení, jaký si dovedu představit. Já jsem to štěstí neměl, byl jsem knihožrout, dodnes se s tímto neblahým zvykem potýkám.“

Láká hlavně žánr

Martin Roman

Nejčastějšími faktory, podle kterých si děti a dospívající vybírají knihy ke čtení, jsou žánr (26 %), doporučení od známých (22 %) a jméno autora (18 %). „Pro desetinu našich respondentů platí, že prodává obálka, další desetina si knihy vybírá zcela náhodně a jen jedno procento čtenářů uvedlo, že se nechává ovlivnit reklamou,“ komentuje průzkum autor projektu Čtení pomáhá Martin Roman.

Podle Petra Šaška z knihkupectví Neoluxor je dítě už od svého šestého roku schopno udělat si vlastní názor a nechat si doporučit knihu od vrstevníků. „Do cca 11 let si dítě volí nejčastěji knihy naučné, encyklopedické, dobrodružné. Děti starší 11 let už mají zájem o knihy příběhové, zápletkové, napínavé. Velkým fenoménem dospívajících dětí je nyní žánr young adult, knihy psané na pomezí dětské a dospělé literatury,“ vysvětluje Šašek.

Průzkum, který poskytl výsledky pro toto shrnutí, proběhl v červnu 2015 prostřednictvím online dotazníku. Zúčastnilo se ho 938 žáků a studentů základních a středních škol, kteří jsou zaregistrováni v projektu Čtení pomáhá.