Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtečky se u nás prosazují pomalu. Nevoní, nešustí a moc toho nenabízejí

  15:13aktualizováno  15:13
Počet majitelů čteček pomalu roste. Podle posledního výzkumu společnosti Mediaresearch ji má už devět procent internetové populace. Tedy lidí, pro něž je běžné, že jsou připojeni na internet. Zvyšuje se i podíl uživatelů, kteří čtou e-knihy na tabletech a mobilních telefonech.

Nostalgie čtenářů stále zamezuje čtečkách v rozmachu. Ilustrační foto | foto: Hana Kmecová

Nejnovější čísla sice potvrzují vzrůstající trend v oblasti elektronického čtení, zároveň však hořce připomínají, že je tu stále obří skupina lidí, kteří e-booky zarputile odmítají. Tři čtvrtiny internetové populace knihy digitálně nestahují a nečtou. Podle dostupných dat je tu vlastně jen deset procent lidí, pro něž je normální číst elektronicky. A celých čtyřicet procent zarytých nepřátel čteček, tedy těch, kteří ve výzkumu tvrdí, že si e-knihu dosud nekoupili a o jejím pořízení ani neuvažují.

Naplňte svou čtečku e-knihami

Vyberte si s více než 8 tisíc titulů na Knihy.iDNES.cz. E-knihy jsou zde průměrně o 30 až 40% levnější než tištěné knihy. 

"Podíl e-knih na celém obratu trhu je za poslední dva roky zhruba 0,35 procenta," upřesňuje Marcela Turečková ze Svazu českých knihkupců a nakladatelů. Jsou však nakladatelé, kteří e-booky "umějí", v případě Knihy Zlín tvoří víc než desetinu ročního obratu, u nakladatelství Domino to dělá téměř dvacet procent.

Nesbo, Brown, vtipný stařík

Zatímco v roce 2012 se podle svazu knihkupců prodalo průměrně padesát stažení od jednoho titulu, vloni tohle číslo o polovinu vzrostlo. Ve stovkách se pak prodávají zejména detektivní romány a fantasy, tisíc stažení umí u nás zatím pokořit zejména Jo Nesbo a Dan Brown, ale překvapivě třeba také švédský humorista Jonas Jonasson.

"Papírové verze jeho knihy Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel, se prodalo padesát tisíc výtisků, audioknihy a elektronické verze románu pak dalších deset tisíc," vypočítává nakladatel. K nejúspěšnějším česky psaným titulům patří Žítkovské bohyně Kateřiny Tučkové.

Proč si Češi na čtečky zvykají jen pomalu? Nejčastěji zmiňovaným důvodem je nostalgie čtenářů, kteří trvají na tom, že knížka musí vonět a šustit listy. Nízká je i nabídka nakladatelů, jen patnáct procent titulů vychází nejenom v papírové, ale i v elektronické podobě - takových Padesát odstínů šedi si čtenář oficiálně stáhnout nemůže.

Vliv má i cena e-knih, například pro ni platí zvýšená sazba daně z přidané hodnoty. Zatímco papírová kniha spadá do kategorie s patnáctiprocentní sazbou, elektronická patří mezi zboží s daní jedenadvacetiprocentní. V Lucembursku, které je na opačném konci škály, se za elektronické i papírové knihy platí jen tříprocentní daň. Dražší než my je Irsko, kde je daň třiadvacetiprocentní. Podle odborníků je situace neudržitelná a daň se u tištěných knih a jejich virtuálních příbuzných bude muset sjednotit.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Spisovatelka Radka Třeštíková v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel.
RECENZE: Radka Třeštíková zrcadlí nekonečně lidských vášní

Vtáhne a pohltí. Tak by se dal stručně charakterizovat román Radky Třeštíkové Osm. Bude to bestseller, o tom není pochyb: už autorčiny Bábovky byly...  celý článek

Obálka komiksu Záleskautky
RECENZE: I skautky mají vyholené vlasy. Vedle bobříků bojují s příšerami

Nosí roztrhané kalhoty, mají po stranách vyholené vlasy, v uších několik náušnic, ve vlasech šátek jako správné pin-up girls – a přesto jsou to skautky,...  celý článek

Obálka knihy David Černý - Fifty Licks
RECENZE: David Černý. Inženýr a alkoholický pankáč v jednom

Výtvarník David Černý oslaví v prosinci padesátku. Nakladatelství Paseka při té příležitosti vydává jeho monografii. Kniha dokazuje, že lze uchopit i...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.