Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crimsonovský archiv má váhu

aktualizováno 
Praha - 6.1. 1998 - Dvojalba Epitaph a Night Watch nejsou jen zdvořilou vzpomínkou na ranou éru kapely King Crimson. Dokreslují její měňavý profil, což je cenné pro domácí posluchače, kteří skupinu poprvé viděli až předloni v Praze. Nejzajímavější úryvky z vystoupení "Karmínového krále" v San Francisku a New Yorku ze sklonku roku 1969 jsou zachyceny na projektu Epitaph. Kapela krátce předtím vydala debutové album In The Court Of The Crimson King, které mělo značný komerční ohlas. To byla pro umělecky náročnější crimsonovský rock satisfakce.

Dvojalba Epitaph a Night Watch nejsou jen zdvořilou vzpomínkou na ranou éru kapely King Crimson. Dokreslují její měňavý profil, což je cenné pro domácí posluchače, kteří skupinu poprvé viděli až předloni v Praze. Nejzajímavější úryvky z vystoupení "Karmínového krále" v San Francisku a New Yorku ze sklonku roku 1969 jsou zachyceny na projektu Epitaph. Kapela krátce předtím vydala debutové album In The Court Of The Crimson King, které mělo značný komerční ohlas. To byla pro umělecky náročnější crimsonovský rock satisfakce. Ačkoli koncerty byly zaznamenány méně dokonalou technikou, crimsonovské charisma rostlo přímo úměrně s vnímavostí publika, které živě reagovalo uprostřed jedenáctiminutové skladby A Man, A City, jež uteče jako voda. Suchá mechanická smršť 21st. Century Schizod Man zde zazní sice třikrát, pokaždé však z jiného času a místa. Zatímco archivní studiová verze natočená pro BBC nese znaky vycizelovanosti a jakési muzikantské stavebnice, koncertní verze jako by úsečnou strukturu skladby potlačovaly ve prospěch emocí. Navíc atmosféra starých crimsonovských časů vystupuje z hudby jako džin. Druhé album Night Watch zachycuje kapelu o čtyři roky později během amsterodamského koncertu. Ze staré sestavy zůstal jenom kytarista Robert Fripp, objevila se viola, na niž hrál David Cross, za bubny seděl dnešní člen kapely Bill Bruford. Skupina se oprostila od ocelové strohosti a Fripp dramaticky prohloubil svůj kompoziční talent. Kapela nabídla jak čistou píseň Lament s melodicky zpěvnou violou, tak rozsáhlou improvizaci The Fright Watch, ve které se nástroje střídají ve vůdčích partech. I nejnáročnější muzikantské výměny tu mají silné vnitřní pnutí, které je posouvá až k melodicky průzračnému rozuzlení. V něm se často uplatňuje jímavý hlas baskytaristy Johna Wettona, jenž zvedá muziku King Crimson do takřka honosných výšek; bohužel Wetton se později "zkazil" v pompézní skupině Asia. Oba crimsonovské projekty, doplněné puntičkářsky detailními brožurkami, mají daleko k okatému zpeněžení archivů. Staré koncerty King Crimson zkrátka jsou tak inspirativní a nadčasové, že stálo za to je vydat.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Adrian T. Bell
Adrian T. Bell chystá poslední koncert, než se zavře do studia

Zpěvák Adrian T. Bell, známý i z kapely The Prostitutes, odehraje ve čtvrtek večer v rámci festivalu Glenfiddich Razor Night v Cargo Gallery na pražské...  celý článek

Mig 21
Jen na Okoři se mohlo stát, že se Macháček ráno probudil vedle Hapky

Pro koho by bylo sobotní vystoupení Robbieho Williamse v pražských Letňanech příliš masovou akcí, nebo by se chtěl naopak před večerním koncertem hudebně...  celý článek

Klára Vytisková
Festival na ostrově v Budapešti odstartuje Pink. Zazpívá Klára Vytisková

Nemůže to být malá událost, když její „minus první“, tedy zahřívací den už ve středu vyvrcholí vystoupením zpěvačky Pink. Sziget Festival, jedna z největších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.