Gregory Crewdson - Bez názvu: Matčin komplex (2001-2002)

Gregory Crewdson - Bez názvu: Matčin komplex (2001-2002) | foto: MUSAC Collection

Crewdson představí Čechům fotografické záhady

Pražská galerie Rudolfinum přinese na jaře výstavu světoznámého amerického fotografa Gregoryho Crewdsona, kterého inspirovali režiséři Hitchcock, Lynch i malíř Hopper.

Rretrospektivní výstava děl Gregoryho Crewdsona, která se koná 19. března až 25. května, bude dalším pohledem na americký svět.

Zatímco souborná výstava Uncertain State of America, která potrvá do 24. února, přináší spíše evropský pohled na americké umění, fotografie Američana žijícího v New Yorku přináší obraz Ameriky inspirovaný Hollywoodem a americkou malbou první poloviny 20. století.

Snoubí estetiku hororů Alfreda Hitchcocka či Davida Lynche a poetiku odcizení malíře Edwarda Hoppera. Crewdsonovy fotografické obrazy mají všechny parametry kvalitního umění, vyvolávají emoce i zamyšlení.

Pražská výstava bude významnější než například přehlídky v Londýně, New Yorku či Los Angeles, protože jde o retrospektivu, jež představí celou Crewdsonovu tvorbu čítající (kromě dvou prvních cyklů) přes padesát velkoformátových fotografií.

Nebudou chybět ani poslední série Dreamhouse (2002) či Beneath Roses (2002-2005). „Fotografie nepůjdou chronologicky za sebou, míním z instalace vytvořit mozaiku, která sleduje vnitřní vývoj díla,“ říká o koncepci výstavy ředitel Galerie Rudolfinum Petr Nedoma.

Inspirace filmem
V tvorbě Gregoryho Crewdsona se skrývá spousta otázek a nejistých odpovědí. Příběhy z amerického prostředí se odehrávají na hranici skutečnosti a filmu. Při pohledu na fotografie má divák pocit, že sleduje dokumentární snímky z natáčení velkorozpočtového amerického filmu.

Ale tak tomu není: fotografie jsou inscenované a žádné filmy při nich nevznikají. Ke složitému natáčení filmů však výroba Crewdsonových fotografií nemá daleko - také je totiž zapotřebí celý filmový štáb. Režiséra střídá fotograf, spolupracují osvětlovači, vizážisté, vlasoví designéři, kostymérky, set designéři - a v neposlední řadě také herci, které si Crewdson občas vypůjčuje z hollywoodských nezávislých filmů.

Pohled shora na krajinu předměstí malých amerických měst „typu“ Vermont či Massachusetts připomíná začátky filmových hororů, nastiňující divákovi, kde se hrůzostrašný děj bude odehrávat. Zároveň dává prostor ilustraci hned několika záhadných událostí najednou. Lidé hledí hypnoticky do prázdna svého vlastního odcizení, děsivé události, které se dějí všude kolem, nepociťují. V temnotách noci z reflektorů vystupuje temnota lidských duší.

Hledání ztraceného času
Crewdsonovy fotografie nevytvářejí žádný příběh, nesledují plynutí času ani vývoj charakteru postav, vlastně žádný děj ani nemají. Jsou jen záhadnými „okamžiky“ tady a teď.

Příběhy k fotografiím dotváří divák. Ten se může dlouze zamýšlet nad tím, jakou záhadou protagonisté snímků procházejí, jak k ní došlo, jaké budou její následky. Crewdsonova americká krajina je plná tajemství, strachu a odcizení. Podobně jako tvorba amerického malíře první poloviny dvacátého století Edwarda Hoppera vyvolává pocity nostalgie ztraceného času, jenž se rozplynul a stal se nenávratným snem.

Americký fotograf Gregory Crewdson se narodil 26. září 1962 v Brooklynu. Jako teenager byl členem punkové skupiny The Speedies (Zrychlenci), která vyprodávala newyorské kluby s hitem Let Me Take Your Foto (Rád bych si tě vyfotil). V polovině 80. let Crewdson studoval fotografii a diplom získal na slavné univerzitě Yale, kde dnes působí jako profesor. Má zastoupení v New Yorku a v Londýně. Píseň Let Me Take Your Foto použila v roce 2005 firma Hewlett Packard k reklamě na digitální fotoaparáty.