Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Dirigent na vozíku dojal Metropolitní operu

  15:14aktualizováno  15:14
Metropolitní opera odvysílala v sobotu do kin Mozartovu operu Cosi fan tutte (Tak to dělají všechny). Předvedla několik skvělých pěvců a návrat legendárního dirigenta.

Matthew Polenzani v opeře Cosi fan tutte | foto: Marty Sohl

Zdánlivě frivolní komedie na téma ženské nestálosti nabývá u Mozarta hlubších rysů. Inscenace Lesleyho Koeniga v Metropolitní opeře přináší více světla než stínů, více lehkosti než ironie, přesto patří ve světě k těm lepším.

Násilně neaktualizuje děj, zasazený do Neapole 18.století, ani se nesnaží o legraci za každou cenu. A může se opřít o některé skvělé interprety.

Cosi fan tutte

Wolfgang Amadeus Mozart

Metropolitní opera, New York

Hodnocení­: 75%

Především o tenoristu Matthewa Polenzaniho, jenž zpíval Ferrandovy háklivé árie s elegancí, jistotou a jemností největších mozartovských tenorů. Na výši byli také Susanna Phillipsová jako Fiordiligi, Isabel Leonardová jako Dorabella a barytonista Rodion Pogossov jako Guglielmo. Aspoň před kamerou.

Jestli jejich charisma obstojí v hledišti, zvlášť ve srovnání s hvězdami, jež tyto role v Met zpívaly v minulosti, je jiná věc.

Naproti tomu barytonista Maurizio Muraro v roli filozofa Dona Alfonsa, jenž svým mladým přátelům vnukne nápad vsadit se o věrnost snoubenek, nabídl i před kamerou jen povrchní rozšafnost a „originální“ italskou dikci, ne však ostřejší portrét.

A Danielle de Niese jako jeho pomahačka, komorná Despina, spíš přehrávala a pobíhala po jevišti se stereotypním úsměvem jako jednoduchý Amorek než aby postihla i temnější ironii, jež se v roli dá vysledovat.

Zážitek, který každopádně sdílelo publikum v kinech s diváky v Metropolitní opeře, byl emocionální, dojemný návrat dirigenta a uměleckého šéfa Jamese Levina po dlouhé absenci kvůli problémům se zády.

Ač upoután na vozík, jeho gesta byla energická, neúnavná. Je jistě otázka, jak Mozart zní v obrovském prostoru Metropolitní opery, zprostředkovaný poslech v hledišti kina však rozhodně zapůsobil virtuozitou, krásou a hloubkou.

Letošní sezóna kinopřenosů pomalu končí. Uzavře ji 10.května Rossiniho Popelka.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jan Kříž se vrátil na jeviště Divadla Kalich. Po návratu hrál muzikál Pomáda.
Mezinárodní úspěch. Jan Kříž se chystá na roli v německém Plesu upírů

Muzikálový herec a dvojnásobný držitel Thálie Jan Kříž uspěl v konkurzu na připravované německé nastudování Plesu upírů. Celou příští sezonu tak stráví v...  celý článek

Spitfire Company, Fragmenty milostných obrazů
Pohyb ovládne Prahu, potom tanečníci zamíří také do Edinburghu

Nejen Letní Letnou může být v létě živ divák holdující novému cirkusu či modernímu tanci. Za poslední roky se v Praze etablovaly pravidelné akce, které...  celý článek

Z příprav představení „Hit. Tell the Difference“, které Cirk La Putyka...
Tell the Difference. La Putyka veze akrobaty přímo ze rwandské pláže

Letní Letná začíná už ve čtvrtek. Jedním z prvních představení letošního ročníku pražského festivalu nového cirkusu bude premiéra novinky z dílny Cirku La...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.