Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Dirigent na vozíku dojal Metropolitní operu

  15:14aktualizováno  15:14
Metropolitní opera odvysílala v sobotu do kin Mozartovu operu Cosi fan tutte (Tak to dělají všechny). Předvedla několik skvělých pěvců a návrat legendárního dirigenta.

Matthew Polenzani v opeře Cosi fan tutte | foto: Marty Sohl

Zdánlivě frivolní komedie na téma ženské nestálosti nabývá u Mozarta hlubších rysů. Inscenace Lesleyho Koeniga v Metropolitní opeře přináší více světla než stínů, více lehkosti než ironie, přesto patří ve světě k těm lepším.

Násilně neaktualizuje děj, zasazený do Neapole 18.století, ani se nesnaží o legraci za každou cenu. A může se opřít o některé skvělé interprety.

Cosi fan tutte

Wolfgang Amadeus Mozart

Metropolitní opera, New York

Hodnocení: 75 %

Především o tenoristu Matthewa Polenzaniho, jenž zpíval Ferrandovy háklivé árie s elegancí, jistotou a jemností největších mozartovských tenorů. Na výši byli také Susanna Phillipsová jako Fiordiligi, Isabel Leonardová jako Dorabella a barytonista Rodion Pogossov jako Guglielmo. Aspoň před kamerou.

Jestli jejich charisma obstojí v hledišti, zvlášť ve srovnání s hvězdami, jež tyto role v Met zpívaly v minulosti, je jiná věc.

Naproti tomu barytonista Maurizio Muraro v roli filozofa Dona Alfonsa, jenž svým mladým přátelům vnukne nápad vsadit se o věrnost snoubenek, nabídl i před kamerou jen povrchní rozšafnost a „originální“ italskou dikci, ne však ostřejší portrét.

A Danielle de Niese jako jeho pomahačka, komorná Despina, spíš přehrávala a pobíhala po jevišti se stereotypním úsměvem jako jednoduchý Amorek než aby postihla i temnější ironii, jež se v roli dá vysledovat.

Zážitek, který každopádně sdílelo publikum v kinech s diváky v Metropolitní opeře, byl emocionální, dojemný návrat dirigenta a uměleckého šéfa Jamese Levina po dlouhé absenci kvůli problémům se zády.

Ač upoután na vozík, jeho gesta byla energická, neúnavná. Je jistě otázka, jak Mozart zní v obrovském prostoru Metropolitní opery, zprostředkovaný poslech v hledišti kina však rozhodně zapůsobil virtuozitou, krásou a hloubkou.

Letošní sezóna kinopřenosů pomalu končí. Uzavře ji 10.května Rossiniho Popelka.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.