Co na léto chystají nakladatelé

Romány pro ženy, detektivky, thrillery, cestopisy, mapy, turističtí průvodci. Takové publikace letí o prázdninách nejvíc, jak se o tom v průběhu let přesvěčila řada českých nakladatelů. Proto během léta programově obracejí kormidlo k lehčím žánrům. I tak se vyskytují tvrdohlavci, kteří neuhýbají ze své koncepce a v létě nanejvýš počkají s nějakým obsáhlým svazkem na podzim.

„Vydávat encyklopedii nebo výpravnou knihu o umění je v létě nesmysl,“ míní nakladatel Jan Vašut, podle něhož jsou prázdninové prodeje mizerné. Leccos ale může napravit správná volba žánru: „Například turistických průvodců se od dubna do srpna prodá více než v ostatních měsících.“ Obdobně se chová koncern Euromedia Group: vedle průvodců Thajskem, Římem a Berlínem připravuje knihy o přírodních a kulturních památkách a slibuje si, že zájem vzbudí též historický román Černá žena od Nilu a původní kniha pro školáky Adam půjde do školy.

Specializovaní vydavatelé map a průvodců jsou v pohotovosti už od března: „Žijeme dopředu, aby všechny byly na pultech v červnu,“ říká obchodní ředitel Kartografie Praha Vladimír Větvička a dodává, že u nich se léto projevuje zejména v nárůstu knížek o Praze. Kartografie vyprodukovala devět novinek - od map přes průvodce až po cenově nákladnější lexikony typu 777 kostelů, klášterů a kaplí ČR.

„Řeknu to na rovinu: přes léto v naší produkci žádnou náročnou knihu nenajdete,“ přiznává nakladatel Jiří Buchal z BB artu - všechny obsáhlé svazky, jako například osmisetstránkový román o zrodu a rozkvětu judaismu Pramen, načasoval do konce června. Na příští dva měsíce počítá se čtyřiadvaceti tituly, což je zhruba třetina jeho běžné produkce.

Nakladatelství Slovart čelí letní prodejní mizerii vydáváním pragensií. Vedle toho chystá dvě velké obrazové publikace Česko a Národní parky světa; tituly Grilujeme a tříjazyčné Tajemné hrady a zámky Království českého už vyšly.

Na napínavý tón vsadil a Mladá fronta: přes prázdniny třemi tituly rozjíždí řadu Detektivka. Pak jsou „známé firmy“, nakladatelé, kteří na sezonní výkyvy neslyší: třeba nakladatelství Argo, Torst či Volvox Globator.

„Na léto chystáme stejný počet titulů jako v kterémkoli jiném měsíci. To znamená zhruba čtyři každý měsíc,“ tvrdí šéfredaktor Volvoxu Globatoru Ladislav Dlabal a z nabídky vybírá tituly Allen Ginsberg v Americe či Kočka v nás od Williama Burroughse.

Argo chystá knížku amerického psychoanalytika a nositele Pulitzerovy ceny Erika H. Eriksona Mládí a společnost, židovské dějiny romanopisce Chaima Potoka Putování (Dějiny Židů), Kroniku indiánů Guayaquí. Za jediný „letní titul“ by se dal snad označit kapesní ilustrovaný průvodce České hrady – 1. díl.

„Léto? Jsme všichni pomalejší, nikdy jsem o tom takhle nepřemýšlel,“ přiznává Robert Němec z Pragmy. Potom jmenuje několik chystaných knih: obrazovou publikaci od golfového velmistra Tigera Woodse Jak já hraji golf, Italskou rybí kuchařku, Přírodní knihu o mýdle, román Johna Fanteho Zeptej se prachů či Deset přírodních léčiv, které mohou zachránit váš život.

„Titulům na léto jsem se vždy vehementně bránila: obrat se v tuto dobu snížil až o dvě třetiny,“ tvrdí Slávka Kopecká, spolumajitelka nakladatelství HAK a majitelka nakladatelství Sláfka. Loni však těsně před prázdninami průzkumně poslala na trh knížku Olgy Sommerové O čem sní ženy. „Nevěřila jsem vlastním očím: supertrhák! Původní třítisícový náklad zmizel okamžitě a od té doby dotisk stíhá dotisk,“ dodává nakladatelka. Takže na letošní léto chystá O čem sní ženy II, knížku Marie Kubátové Sny pod kloboukem a dva svazky ze Sebraných spisů Oty Pavla. „Jde o to vymyslet, ošetřit a dodat čtenářům to, co si přejí. Mít na to nos.“