Cikáni jdou do Divadla Bez zábradlí

Zloděj koní Lujko Zobar a krásná divoká Rada v baladickém příběhu o touze po svobodě, která silou překoná i lásku, se po řadě let vracejí na pražské jeviště. Muzikál Cikáni jdou do nebe má ve čtvrtek premiéru v Divadle Bez zábradlí v režii Radka Balaše. K premiéře vychází i CD písní z muzikálu.

Muzikál z prostředí potulného cikánského tábora v prvních letech dvacátého století, kde vládnou vlastní, zato pevná pravidla, se do povědomí diváků zapsal především díky filmovému zpracování skladatele Jevgenije Dogy a scenáristy a režiséra Emila Lotjanu.

Jevgenij Doga napsal hudbu po důkladném studiu romských písní přímo v terénu. „Hudba je tak silná, protože vychází přímo z lidových písní a není umělá,“ míní režisér Balaš.

Pro divadlo látku objevil herec a režisér Jindřich Janda, který Cikány deset let po jejich filmové premiéře v roce 1976 přenesl na jeviště hudebního divadla v Karlíně. Karlínská inscenace inspirovala řadu dalších nastudování, zejména ve slovenských divadlech.

Slovenská inspirace

Na nové profesionální pražské uvedení však diváci čekali 18 let. Právě inscenace bratislavské Nové scény, která má Cikány na repertoáru, ponoukla Divadlo Bez zábradlí, aby se do náročného muzikálového titulu pustilo.

Hana a Karel Heřmánkovi přizvali vedle režiséra a choreografa Radka Balaše zpěvačku Idu Kelarovou, která je společně s Petrem Maláskem autorkou hudebního nastudovaní.

Hlavní role obsadili většinou mladí herci vzešlí z konkurzů. Zobara hraje student DAMU Daniel Bambas, jeho milou Radu muzikálová herečka Vanda Konečná. Dále se objeví například Stanislav Zindulka, Adrian Jastraban, Tomáš Petřík, Filip Čapka nebo Hana Gregorová.

Krok do neznáma

„Cikáni jsou pro nás trochu krokem do neznáma, protože jsme se zatím věnovali spíše komorním, finančně méně náročným hrám, a najednou máme patnáct lidí na jevišti. Obrovské investice jsme vložili také do perfektního ozvučení sálu a natočení cédéčka, které se nahrávalo v jednom z nejlepších studií u nás,“ tvrdí Hana Heřmánková.

Cikáni jdou do nebe se však ve velkých divadlech inscenují i s dvaceti či třiceti herci na jevišti. „Řadu figur jsme propojili tak, aby hlavních hrdinů bylo jen patnáct. Pozornost se tak koncentruje na příběh a osudy hrdinů a každá postava tak dostává prostor,“ říká režisér Radek Balaš.

Balaš odolal pokušení příběh aktualizovat a z lupiče koní udělat třeba zloděje automobilů. „Vyznělo by to násilně a směšně, i když příběh Zobara a Rady by se mohl odehrát kdykoli. Hleděli jsme se však vyvarovat i falešného folkloru, nehrajeme si na autentické Romy. Příběh je romský, ale podstata je univerzální. Cikáni jdou do nebe jsou o mezilidských vztazích, lásce, bolesti i radosti,“ popsal Balaš.

Hlavní písní muzikálu je Romano Drom neboli Cesta Romů. „Pouť je pro mě klíč, ústřední metafora, protože Romové se na cestě rodí i umírají,“ dodal režisér.

Divadlo Bez zábradlí uvažuje také o letní sérii představení s  živou kapelou. O přípravě muzikálu zachycující pěvecké workshopy Idy Kelarové až po téměř definitivní výsledný tvar natočila dokument Česká televize. Uvede jej 17. dubna na druhém programu.

Představitelé hlavních rolí muzikálu Cikáni jdou do nebe, student DAMU Daniel Bambas alias zloděj koní Lujko Zobar a muzikálová herečka Vanda Konečná neboli vášnivá Rada, vzešli z konkurzů.