Charlie Kaufman promluvil o vzniku filmu V kůži Johna Malkoviche i svém...

Charlie Kaufman promluvil o vzniku filmu V kůži Johna Malkoviche i svém režijním počinu Anomalisa, který diváci po skončení talkshow zhlédli (7. července 2016). | foto:  Dan Materna, MAFRA

Základem mého psaní je prokrastinace, říká oscarový scenárista Kaufman

  • 1
Za díla V kůži Johna Malkoviche a Adaptace získal oscarové nominace, svou třetí šanci, za scénář snímku Věčný svit neposkvrněné mysli, už ve vítěznou sošku proměnil.

Teď si sedmapadesátiletý Charlie Kaufman k trofejím přidal čestnou cenu prezidenta karlovarského festivalu, za niž newyorský rodák poděkoval dokonce česky a spatra, byť jinak nerad mluví. Slíbil sice, že si podobně jako jiní laureáti čestných karlovarských cen zahraje v příští festivalové znělce, ale přiznal: „Radši než stát před kamerou bych k ní dodal scénář.“

Jak vlastně píše ceněný autor, jenž na festivalu uvedl svůj animovaný film Anomalisa? „Základem mého rituálu je prokrastinace. Psaní věčně odkládám a odkládám, tak vypadá můj tvůrčí proces. Trvá mi, než najdu pravý směr, nechci to uspěchat, takže donekonečna přemýšlím, dost často se zablokuji, pak se jdu projít, sednu si do kavárny a tam zkusím psát. Ale pokud výsledek uspěje, je zpětně úplně fuk, jak dlouho to trvalo,“ míní.

Podle Kaufmana se dá scenáristika naučit jako každé jiné řemeslo, nemá však rád kurzy s přesnými návody, jak příběh napsat, protože pak vypadá jeden film jako druhý.

Divák je velká neznámá

Srovnávání s Woodym Allenem se sice nebrání, ale nevidí v tom pouze sdílenou kulturní tradici: „Přestože jsme oba židovského původu, takhle o tom neuvažuji, mě prostě Allen baví.“

Sám limity humoru nezná a ani je nehledá: „Nesnažím se šokovat ani jít za hranu, to není můj styl.“ Ostatně píše také na zakázku, aby se uživil, neboť pohled na scénáře ležící ladem v šuplíku ho skličuje. Zkusil televizi, seriálová forma ho zajímá, jenže pilotní díl zamítli: „Zdálo se jim to pro diváky příliš složité.“

Zkouší rovněž režírovat, a byť jeho kritiky ceněný debut Synecdoche, New York v kinech propadl, hodlá pokračovat. „Chtěl bych udělat animovaný horor, opravdu děsivý, žádnou komedii. Animace není žánr, nýbrž tvar, nemusí se používat jen pro děti nebo ve fantasy,“ míní Kaufman, kterému je z režisérů nejbližší David Lynch.

V současné době dokončil několik scénářů a pracuje na románu. Odhadnout výsledek nedokáže. „Když jsme dělali Věčný svit neposkvrněné mysli, vůbec mě nenapadlo, že by se mohl stát kultovním titulem,“ zmiňuje svůj oscarový snímek s Jimem Carreym a Kate Winsletovou v hlavních rolích.

„Měl jsem prostě nápad, studio ho vzalo a Michel Gondry natočil. To je celé. Reakce publika jsou vždy velkou neznámou – než se stanou známou,“ shrnul nositel jedné z karlovarských cen za přínos kinematografii.