Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cesta s popelem vede k odlupování slupek vlastního soukromí

  17:33aktualizováno  17:33
Pražské Divadlo Na zábradlí uvádí v evropské premiéře poměrně čerstvou, čtyři roky starou hru amerického autora Kellyho McAllistera Cesta hořícího muže.

Z inscenace Cesta hořícího muže | foto: Martin Špelda

Z inscenace Cesta hořícího mužeFatálně znějící titul odkazuje k nevadskému alternativnímu festivalu, na němž se pálí obří dřevěná socha. Rituál nabízí možnost přinést k hořícímu oltáři to, s čím se návštěvníci potřebují nějak vyrovnat.

Bratři Bobby (Pavel Liška) a Marty (Igor Chmela) putují na festival s popelem svého otce, neobratná manipulace s cigaretou jednoho z nich však zaviní požár a výbuch auta, holé životy (a urnu s popelem) bratři zachrání v blízkosti osamělého motelu.

Tam je přivítá nudící se a poněkud jednoduchá recepční Jo (Kristina Maděričová), brzy začnou všichni tři jako odlupováním slupek z cibule odhalovat leccos – ne zrovna chvályhodného – ze svého soukromí.

Po nějaké době se objeví další k festivalu směřující dvojice, poněkud komický pár hipíků Candy (Gabriela Pyšná) a Hlína (Ladislav Hampl). Ti po chvíli zahájí "ezoterický" obřad, kterému říkají nešpory, a když jsou v nejlepším (což je pro diváky dost humorná podívaná), dorazí do nepříčetnosti rozzuřený manžel Jo, majitel motelu a jinak z dalšího místa právě vyhozený krupiér Eddy (Leoš Noha).

Z inscenace Cesta hořícího mužePointa nepřekvapí. Nevadí Více fabule není třeba prozrazovat. Ačkoliv její zákruty ani pointa nepřekvapí, jde o solidně vystavěnou hru. Vtipný a hercům do úst dobře padnoucí text pracuje s tématy nikterak novými (cesta se zpopelněným předkem, ambivalentní vztah mezi bratry, zparodovaná aktivita hnutí z okruhu new age, peprné vyprávěnky z intimního života), poskytne však realizátorům dost příležitostí si v dobrém slova smyslu jevištně zařádit.

Díky autenticitě hereckých výkonů se nás mohou dotýkat i témata v literatuře – nejenom dramatické – dosti protřepaná. Americká specialita, mytizovaný život na cestě, je tu nazírána s lehce ironickou optikou. Enumeraci vulgarismů bych přijal spíš v padesátiprocentní četnosti, herecká interpretace ji však činí snesitelnou.

Inscenace plyne ve svěžím tempu, snad jen brutální vpád Eddyho do "nešpor" zapůsobí jako trochu násilný, a hlavně poněkud retardující střih. Jde však o slabinu textu, nikoli výkonu Leoše Nohy. Především kvůli hereckým kreacím totiž stojí inscenace za zhlédnutí.

Z inscenace Cesta hořícího mužeUž první výstup Jo, která nemá zákazníky v baru, leč stále se upravuje a prozpěvuje si muzikálovou melodii, je vtipný, dobře pointovaný. Barmanka Jo si tik s upravováním vlasů nese jako štít všemi prekérními situacemi, které ji v průběhu bláznivého příběhu potkají. Výrazní bratři Výrazné výkony podávají Igor Chmela s Pavlem Liškou v rolích zcela rozdílných bratrů.

Chmela hraje nervního smolaře s cholerickým podložím, zatímco Liška se úspěšně realizuje ve svém už trochu zabydleném, zde však velmi účinném typu emocionálně nevypočitatelného a poněkud laxního glosátora, trousícího jakoby mimochodem ironické repliky. Jejich souhra v zobrazení podivného sourozeneckého vztahu tvoří nosný pilíř inscenačního napětí.

Také Gabriela Pyšná vytvořila uvolněnou, úctyhodnou kreaci v partu Candy, "mystička" je herečkou sice lehce parodizována, postava si však uchovává napětí, vždyť na několika místech hry se prokáže, že dívka má skutečně zvýšenou citlivost a některé paranormální schopnosti.

Z inscenace Cesta hořícího mužeJejí partner Hlína je postava napsaná poněkud ploše, Ladislav Hampl ji jako jednostrunný komický typ taky odehraje, silnější moment má v ranním výstupu, kdy – bez "new age" masky – má touhu "popovídat si s kofeinem". Leoš Noha pak přesvědčivě vykresluje Eddyho jako ne příliš sofistikovaného alkoholika, střídajícího přeexponované chlapáctví s momenty beznadějné únavy.

Předpokládám, že Cesta hořícího muže v inteligentně nenápadné režii Marie Záchenské vzbudí na Zábradlí solidní diváckou odezvu.

Kelly McAllister: Cesta hořícího muže
Divadlo Na zábradlí Praha. Překlad V. Janiš, režie M. Záchenská, dramaturgie I. Slámová a Z. Janáček, scéna M. Chocholoušek, kostýmy K. Štefková. Délka 80 min.
Hodnocení MF DNES: 70 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový cirkus Cink Cink Cirk
VIDEO: Jsme všude, jenom ne spolu, říkají Cink Cink Cirk. Pojí je potrubí

Český nový cirkus nemusí nutně znamenat jen Cirk La Putyku či Losers. Na festivalu Letní Letná se letos předvede i mladé uskupení Cink Cink Cirk složené ze...  celý článek

Herec Jan Kříž
V Německu zkoušíme Ples upírů devět hodin denně, říká herec Jan Kříž

Zkoušky ve Stuttgartu jsou intenzivnější než v Česku, vzkazuje z Německa Jan Kříž, který tam stráví celou příští sezonu. Zahraje si v původní verzi slavného...  celý článek

Přemysl Pálek v titulní roli nového nastudování Krysaře v pražském Kalichu
Landův Krysař vznikl ve staré době. V Kalichu zkoušejí novou verzi

Po důmyslné dřevěné scéně plné otočných kulis se prochází postava v kápi. Herec Přemysl Pálek odříká své věty důsledně zadumaně. Jeho role Krysaře vzbuzuje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.