Ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan naslouchal kritice za hudbu na Radiožurnálu a Praze. Přistoupil k ní statečně, ale jasnou vizi s možnými změnami nenabídl.

Ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan naslouchal kritice za hudbu na Radiožurnálu a Praze. Přistoupil k ní statečně, ale jasnou vizi s možnými změnami nenabídl. | foto: ČTK

Český rozhlas dostal od kritiků pár facek. Za hudbu a neúctu k hostům

  • 282
Veřejný seminář k hudbě na Českém rozhlasu Radiožurnál a Praha trval čtyři a půl hodiny. Ač se ředitel média veřejné služby Peter Duhan snažil naslouchat odborné veřejnosti, sám do stolu výrazněji nebouchl. "Musíme se naučit bavit o hudbě," shrnul nemastně neslaně jinak velmi emotivní setkání.

Stál totiž mezi dvěma tábory. Za ten mimorozhlasový hned v úvodu ostře promluvil hudebník a publicista Jan Burian. "Děláte to nejhůř. Vy, zodpovědní, byste měli odstoupit," řekl a v karlínském studiu, kde se setkání uspořádané Radou Českého rozhlasu (ČRo) konalo, to poprvé zašumělo.

Odstupte!

vyzývá Jan Burian

Jan Burian

"Vypišme konkurz na místo hudebního dramaturga. Ať se o muziku starají lidé, kteří nad jejím výběrem budou kriticky přemýšlet," dodal.

Emotivních chvil ale bylo mnohem více. Přihlížející publikum i část panelistů vyprskli smíchy, když šéf výzkumu ČRo Václav Hradecký uvedl, že posluchači Radiožurnálu jsou s hudbou spokojení. "Posluchač si poslechovost veřejnoprávního rádia platí a má právo dostat, co se mu líbí," uvedl a sklidil posměšný potlesk.

Současný externí hudební dramaturg Radiožurnálu Radek Sedláček totiž uvedl, (ač ukřivděn, že nemohl prezentovat připravená čísla a grafy), že o výběru skladeb rozhodují testy na vzorku posluchačů.

"Pokud budeme argumentovat jenom čísly, dostaneme se k bulvarizaci, která zajistí devadesátiprocentní poslechovost," kontroval Burian s tím, že v podstatě nevadí, že posloucháme stále stejné interprety. Vadí mu ale omezený výběr z jejich tvorby. "Vypišme konkurz na toto místo. Ať se o hudbu starají lidé, kteří nad jejím výběrem budou kriticky přemýšlet," dodal.

Vyhovuje vám hudba, kterou vysílá Český rozhlas?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 22. prosince 2011. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 6671
Ano
Ano 926

K tomuto tvrzení pak jako do mozaiky zapadlo vystoupení dlouholetého pracovníka rozhlasu a textaře Michaela Prostějovského. "Mám pocit, že v případě Radiožurnálu poslouchám dvě stanice. Slyším dobré mluvené slovo a hudbu, kterou tvoří jeden člověk," prohlásil poté, co byl vyvolán z davu asi stovky zúčastněných.

Zároveň upozornil na druhý problém, na nějž ve svém textu pro Magazín DNES upozornil i Tomáš Poláček, a to souvislost písniček s tématem ve vysílání. "Jestliže si Český rozhlas pozve hosta z hudební branže a nedá mu možnost pustit jeho písně nebo nabídne jeho starší hity, přestože si s ním povídá o nově vydaných deskách, je to výraz neúcty," dodal.

Ředitel ČRo Duhan: V lednu to nebude jiné

Duhan se kritice vesměs nebránil. "Díky za to, že máme výzkumy. My také potřebujeme silnou posluchačskou bázi. Nelze rezignovat na tu mnohokrát okřikovanou masovost, my ji také potřebujeme. Otázka je, zda umíme s výsledky testů a výzkumů pracovat. A tady jsou dle mého názoru obrovské rezervy," uznal.

ČRo 1

Radiožurnál má v současné době 700 tisíc posluchačů a je čtvrtou nejposlouchanější stanicí v České republice. Koncesionářský poplatek ve výši 45 korun platí přibližně tři miliony lidí.

"Český rozhlas nesmí zůstat zapouzdřen, jak tomu dosud bývalo," vyzval k dlouhodobější debatě. Hned se ale sám zabrzdil: "Musíme se naučit diskutovat o hudbě. Ale neočekávejte, že v lednu to bude jinak. Nebude."

Zakonzervovanost je podle zúčastněné muzikoložky Zuzany Jurkové přežitek. "Hudba v Českém rozhlase se nemůže soustředit jenom na udržování poslechovosti nebo být jen kulisou. Měla by i formovat vkus, a ten není neměnný," prohlásila.