výstava, výtvarné umění - ilustrační foto - výstava, výtvarné umění - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

České země a Slezsko: vzájemná inspirace

Výstava v pražské Valdštejnské jízdárně popisuje tři nejvýraznější a nejvýznamnější epochy společné historie českých zemí a Slezska z pohledu malířství, sochařství i užitého umění.

Během své pohnuté historie bylo Slezsko téměř nepřetržitě objektem mocenských zájmů okolních zemí, zpočátku především českého a polského státu.

Ze vzájemného soupeření vyšli na dlouhou dobu úspěšněji čeští panovníci. Slezsko se tak dostalo do sféry vlivu kultury, jejímž přirozeným centrem byla Praha.

Důležité je, že vztah české a slezské kultury nebyl jednostranný. Pro převážnou část Slezska skončil po roce 1742. Krátce poté totiž připadlo Prusku.

České gotické umění dosáhlo svého vrcholu v době panování Lucemburků. Tehdy se poprvé výrazně zintenzivňují kulturní vztahy mezi Slezskem a českými zeměmi. Dominantní roli přitom hrají Čechy a Morava, Slezsko spíše přijímá a zpracovává získané podněty.

První část výstavy se proto soustřeďuje především na předvedení prvotřídních českých vzorů. Vyniká zejména plastika je možné obdivovat neobvyklé madony na lvu, elegantní světice krásného slohu nebo první vlivy nizozemského realismu, které se projevily v olomoucké skupině Olivetské hory z kostela sv. Mořice.

Rozvoj uměleckých kontaktů zastavily neklidné časy husitské revoluce. Přetrženou nit se v předešlé intenzitě podaří navázat až v době vlády Rudolfa II. Jeho pražský dvůr, na kterém se soustřeďují přední evropští malíři a sochaři, má na slezské umělce značný vliv.

Dobře to dokládají vystavené vratislavské obrazy, které v sobě nezapřou inspiraci Bartholomaem Sprangerem nebo Adrianem de Vriesem. Nelze však také nezmínit podíl slezských mecenášů a tvůrčí přínos slezských umělců, kterým spoluvytvářeli podobu výtvarného umění tehdejšího císařského sídelního města.

Největší prostor věnuje výstava baroku. Nabízí se především možnost vidět práce předních českých umělců, které vznikly pro Slezsko a jsou tak pro české obecenstvo hůře přístupné. Expozici dominuje monumentální oltářní obraz Václava Vavřince Reinera, dovezený z Legnickieho Pole.

Neméně zajímavé jsou malby Petra Brandla, určené pro slezské kláštery. K českým umělcům se přidávají slezští, kteří se českým uměním inspirovali nebo v Čechách získali vzdělání.

Proud inspirace však není v baroku jednostranný. Do vývoje českého výtvarného umění zasáhli někteří významní slezští umělci pracující pro české objednavatele.

Mimo jiné s sebou do českého prostředí přinesli i některá nová ikonografická témata, například zobrazení slezské patronky sv. Hedviky.

Slezsko, perla v České koruně patří svým rozsahem i obsahem k prestižním událostem. Ve Valdštejnské jízdárně je možné přehlédnout celé tři epochy společného uměleckého vývoje dvou zemí v jedné chronologické řadě.

Přitažlivost výstavy však nespočívá pouze v osvětlení uměleckých vztahů mezi českými zeměmi a Slezskem, ale i v předvedení nejreprezentativnějších prací, které jediné mohly sloužit jako vzory dalšímu vznikajícímu umění.

SKUPINA AUTORŮ: Slezsko, perla v České koruně
Valdštejnská jízdárna, Valdštejnská 3, Praha, kurátoři Vít Vlnas, Jan Klípa, Lenka Stolárová. Výstava trvá
do 8. dubna, plné vstupné 120, snížené 60 a rodinné 180 korun.
www.ngprague.cz
Hodnocení MF DNES: 90%