The Prostitutes nahrávají své třetí, zatím bezejmenné album ve spolupráci s

The Prostitutes nahrávají své třetí, zatím bezejmenné album ve spolupráci s producentem Martinem "Youthem" Gloverem. | foto: Aleš Foff

I my chceme znít světově, říkají české kapely a nechávají si poradit

  • 60
Mezi domácími kapelami se rozmáhá nový trend: přizvat k natáčení zahraničního producenta, který má na kontě slavné skalpy od Nirvany po Primal Scream.

Tuzemské nezávislé kapely říkají, že producent ze zahraničí nestojí o moc víc a práce s ním je zkušenost k nezaplacení. Airfare natáčeli desku s Bjornem Thorsrudem, producentem a studiovým technikem Smashing Pumpkins, Bruce Dickinsona z Iron Maiden nebo Marianne Faithfullové.

Charlie Straight svěřili svou albovou dvojku londýnskému producentovi Guy Fixsenovi, který je podepsaný i na deskách My Bloody Valentine nebo The Pixies (a album s ním před časem natočila i další tuzemská kapela - Vypsaná fixa).

Charlie Straight při natáčení klipu School Beauty Queen (New York, Brooklyn - duben 2011)

Vypsaná fixa nahrávala v Londýně nové album Klenot

The Prostitutes dokončují očekávané třetí album s Martinem "Youthem" Gloverem, který má mezi svými zářezy The Verve, Dido nebo Primal Scream, kromě toho sám hraje na baskytaru v Killing Joke a má dokonce společný projekt The Fireman se sirem Paulem McCartneym.

A ve velkém se chystá debutovat další mladá kapela A Banquet, která v dubnu pokřtí svou první desku Breath, již natáčela v Chicagu s producentem Stevem Albinim. Ten má svou "hvězdnou soupisku" opravdu nadupanou. Je na ní Nirvana, The Stooges, Pixies, Manic Street Preachers nebo PJ Harvey. Co si od toho kapely slibují a vyplatí se jim to vůbec?

Spolupráce se špičkou

"Měli jsme vybraného tuzemského producenta, ale nesedly nám termíny. Vzpomněl jsem si, že nám Jaz Coleman doporučoval, abychom se obrátili na jeho spoluhráče Youtha. Jeho diskografie nás ohromila. Tak mu naše manažerka Kristina zavolala," popisuje cestu k producentovi The Prostitutes jejich kytarista Martin Destroyer.

Vyjednávání nebylo úplně hladké, ale nakonec roli sehrálo to, že se kapela zalíbila. "Přes totální profesionalitu a snahu o velkou kooperaci bylo spíš menších problémů dost. Od termínů přes proces a studia až po finance. Ale všechno jsme ustáli a našli řešení. I dík tomu, že Youth s námi tu desku chtěl dělat a ustoupil z mnoha požadavků, které jsme prostě nebyli schopní splnit," přiznává Destroyer. "V prosinci nás navštívil v Praze a byl na koncertě, před a po jsme měli dlouhou schůzku. Pak jsme si vyměňovali demo nahrávky a jeho připomínky. Po téhle stránce se to moc nelišilo od naší předešlé zkušenosti. Jen komunikace s managementem a vzdálenost byly novinkou."

Jak desky dopadly?

Vypsaná fixa: Kapela vydala Klenot a už nezní jako hudba z gymplu (90 %)

Vypsaná Fixa - Klenot

Charlie Straight: S touhle partou má zdejší hudba budoucnost (90 %)

Původně chtěla kapela točit v Granadě a pořádala na to mezi fanoušky sbírku. Potřebovala získat přes čtvrt milionu, ale nevybralo se dost a natáčení se přesunulo do Prahy, kam si producent přivezl i svého technika. Závěrečné práce na zatím nepojmenované desce, která se bude křtít 26. dubna v Paláci Akropolis, budou v Londýně. "Potřebovali jsme o něco víc peněz než na minulou desku, ale ne dramaticky. Samotný proces natáčení nás stál vlastně stejně. Naskakuje to na letenkách, ale ty naštěstí nejsou dnes tak drahé. Ale kdyby nám Youth nevyšel vstříc, mohli bychom na tuhle úroveň producenta zapomenout okamžitě," porovnává kytarista náklady spojené s nahráváním.

A kapele je jasné, že by do podobné spolupráce šla znovu. Na otázku, co jim to dalo, odpovídá kytarista The Prostitutes přesvědčivě: "Rychlost, rozhodnost a lpění na tom, že pop-music má svoje pravidla, i když se může jednat o alternativě. Když se pak společně rozhodnete pravidlo porušit, na tváři producenta se objeví takový malý úsměv podobný tomu, když si učitelka nevšimne, že jste neudělali domácí úkol. Youth byl výborný dirigent a šéf, autorita se správným poměrem workoholismu a uvolněnosti. To, co jsme natočili, nás nadchlo. Youth písničky nepřepsal, ale každou z nich posunul. Respektive - a to je zásadní - přiměl nás k tomu, abychom ji posunuli sami. A výhody? Je to prostě spolupráce s někým, kdo je ve svém oboru špička."

Ví, jak zní grunge

Nadšená se vrátila z Chicaga začínající naděje A Banquet. Trio tam šest písniček na svůj debut nahrávalo s "otcem grunge" Stevenem Albinim. "Náš český producent Boris Carloff se s ním seznámil při jedné z návštěv Chicaga, pustil mu naše písničky, jemu se zalíbily a nabídl nám spolupráci. Tak obrovskou příležitost jsme si nechtěli nechat ujít, a tak jsme si vypůjčili peníze u příbuzných, zruinovali kreditky a jeli," říká zpěvák Mathieu.

Přesnou částku za nahrávání říct nechce, ale rozpočet se prý od toho, kolik u nás kapely za desky běžně dávají, dramaticky nelišil. "Akorát jsme na samotné nahrávání v Chicagu měli jen týden," říká zpěvák. Do studia museli přijet připravení a po intenzivním zkoušení. "Albini ví přesně, jak udělat zvuk, který chcete. Zná a má krabičky a aparáty, na které točily naše oblíbené kapely od Rolling Stones po Nirvanu. Ale všechno dělá postaru, analogově. Písničky jsme museli umět nahrát společně a naživo," popisuje Mathieu.

A Banquet

I v případě Albiniho měli štěstí, že jde o producenta, který má nezávislé projekty raději než pop a proto na produkci A Banquet kývnul. "Netajíme se tím, že chceme směřovat i do zahraničí. A jméno producenta Nirvany nám samozřejmě může pomoci v tom, že když pošleme cédéčko s nabídkou hraní, nesmetou ho pořadatelé hned ze stolu," věří Mathieu. Jeho kapela bude desku křtít 10. dubna v Lucerna Music Baru.

Jak však sázky na zahraniční zvuk, který už není tuzemským kapelám nedostupný, vyjdou, bude jasné až za pár let.