"Ideálně bychom na přípravu potřebovali nejméně tři roky, ale i tak myslím, že začínáme ještě včas," říká Olga Kubelková-Poivre d´Arvor, česká generální komisařka Sezony.
Její tým vznikl a pracuje jako dočasný odbor při ministerstvu kultury. Z francouzské strany Sezonu - tradiční akci, která má za sebou přes deset ročníků - zajišťuje asociace AFAA (Association francaise d´action artistique), fungující v podstatě jako kulturní agentura při tamním ministerstvu zahraničí. Na tom, že ústřední zemí Sezony bude v roce 2002 Česká republika, se vloni na jaře dohodli prezidenti Chirac a Havel. Francouzským generálním komisařem byl jmenován Frédéric Mitterrand, synovec bývalého francouzského prezidenta.
Lehká rezerva, s níž Kubelková-Poivre d´Arvor mluví o časovém rozvrhu, má svůj důvod: ústřední výstava české Sezony, přehlídka českého baroka v evropském kontextu nazvaná Barokní Čechie, se neuskuteční v pařížské Grand Palais, jak si česká strana přála. "Tyto prestižní síně mají naplánovány program na tři a více let dopředu, přišli jsme pozdě," vysvětluje generální komisařka.
Zároveň ovšem může nabídnout již úspěšně dohodnuté projekty. Dvě výstavy budou ve známém Musée d´Orsay - kolekce grafik Františka Kupky a expozice s pracovním názvem Praha magická, zachycující kulturu města na počátku tohoto století.
Katarína Rusnáková, ředitelka Veletržního paláce Národní galerie v Praze, za českou stranu připravuje ve spolupráci s kurátory z Centra Georges Pompidou profilovou výstavu českého umění 1960-2000, jež by mohla být instalována právě v tomto pařížském stánku. V Musée Picasso bude představena sbírka Vincence Kramáře.
Program České sezony vzniká jako průsečík tuzemské nabídky a francouzských představ a logicky akcentuje Paříž. Neomezuje se však jen na ni. Expozice Barokní Čechie pravděpodobně proběhne v Lille. "Což je velmi příhodné místo, neboť současná ministryně práce a sociálních věcí Martine Aubryová, která se od podzimu stane starostkou Lille, chce ve svém městě výrazně oživit kulturní provoz a naši výstavu bere jako jeden ze základních počinů." V jednání je dále instalace současné pražské výstavy Toyen v Saint Étienne, fotografie Josefa Koudelky zřejmě uvidí v Nancy a Marseille, práce Františka Drtikola v Dijonu.
Výtvarné a fotografické expozice, dohromady zahrnující bezmála šedesát akcí, v tuto chvíli představují spolu s výstavami architektury a užitého umění nejsilnější část programu České sezony. Konkrétnější obrysy také získávají některé divadelní a hudební projekty. Pařížská Opera Bastile chystá na rok 2002 nastudování Julietty Bohuslava Martinů a Dvořákovy Rusalky, Jiří Bělohlávek by měl na festivalu v Aix-en-Provence uvést Lišku Bystroušku.
Uvažuje se o reprezentativním pařížském uvedení Dvořákovy Stabat Mater. Žánrově odlehčenější produkci by mělo zastupovat například nynější představení bratří Formanů a jejich francouzských kolegů nazvané Nachové plachty. "A velmi lákavá je možnost open-air koncertů pod Eiffelovou věží," doplňuje Olga Kubelková-Poivre d´Arvor.
Jejímu jmenování do funkce letos v únoru předcházel poměrně složitý výběr generálního komisaře. Několik oslovených kandidátů odmítlo. "Jedním z důvodů bylo to, že bych se funkce musel ujmout okamžitě, a já jsem nemohl ze dne na den odejít z fondu," vysvětluje Michal Novotný, ředitel Nadace Český literární fond, který se na poslední chvíli zřekl už potvrzeného postu. Pro Olgu Kubelkovou-Poivre d´Arvor mluví dobré kontakty na francouzské scéně a zkušenost s prezentací české kultury v zahraničí. V letech 1991-95 pracovala jako zástupkyně tehdejšího ředitele Francouzského kulturního institutu v Praze a od roku 1997 vedla České centrum v Londýně.
Jedním z klíčových momentů akcí typu Sezony vždy představuje finanční zajištění. "Česká vláda na projekt slíbila sedmdesát milionů korun. Zhruba stejnou sumou přispěje francouzský stát," informuje generální komisařka. Předpokládá, že vedle těchto základních peněz přibudou i prostředky například ze sponzorských smluv.
"Zde mám na mysli spíše francouzskou stranu, i kvůli tamějšímu vstřícnému daňovému prostředí," upřesňuje komisařka. Na úspěchu při shánění sponzorů je zcela závislý kupříkladu projekt, kdy by Kubelková-Poivre d´Arvor chtěla na pařížský most Pont Neuf přenést - v replikách soch a ve svobodném uměleckém cvrkotu - atmosféru Karlova mostu.
Paříž je podle průzkumů nejoblíbenějším městem na světě |