Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Filharmonie vjela do nového roku s gladiátory, ale bez poprašku

  18:55aktualizováno  18:55
Novoroční koncert České filharmonie nemá ustálený program a dlouhou tradici jako každoroční akce Vídeňských filharmoniků, kterou přenáší i Česká televize. Náš první orchestr má nicméně ambici pořádat podobně velkolepou událost, zasypanou hvězdným popraškem.

Marina Rebeka a Jiří Bělohlávek na Novoročním koncertě | foto: Petra Hajská

Od vídeňských kolegů si filharmonici vzali příklad, když i s šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem sborově popřáli divákům „šťastný nový rok“. Co by mělo na takovém koncertě zaznít, je jistě otázka. Vídeňáci mají své valčíky, polky, kvapíky a ovžemže Pochod Radeckého. Koktejl blyštivých čísel a různých „rachejtlí“ ze světového i českého repertoáru, který nabídla Česká filharmonie, je jistě možný a nic se jím nepokazí.

Dvořákovu síň Rudolfina tedy rozezněly kousky jako Vjezd gladiátorů od Julia Fučíka, Římský karneval od Hectora Berlioze, předehra k Rossiniho Lazebníku sevillskému nebo Valse triste od Oskara Nedbala. Potěšilo zařazení Dvořákovy skladby Scherzo capriccioso, v přídavcích došlo na skočnou z Prodané nevěsty. Vše bylo zahráno s chutí, orchestr se zjevně bavil a diváci rovněž.

Spíše rozpačitý záskok

Hvězdným prachem měla koncert původně přizdobit ruská sopranistka Olga Pereťjaťko, která se ale pro nemoc omluvila a místo ní vystoupila lotyšská sopranistka Marina Rebeka, rovněž cestující mezi světovými scénami. Při poslechu jejího zpěvu však jakoby se stále neozývalo nic, co by skutečně „zavadilo“ o ucho. Některé tóny jí sice zněly opravdu pěkně, překvapivě dost jiných tónů ovšem matně až prázdně.

V áriích, které od hlasu vyžadují lehké nohy, jako je šperky oslněná Markétka z Gounodova Fausta nebo bezstarostná Julie z Romea a Julie od téhož autora, chyběla skutečnou energií nabitá virtuozita a samozřejmost při braní vysokých tónů. Ty samy o sobě jistě nejsou všechno, jenže na kypící lahodný zvuk v celém rozsahu, jímž by dodala citovou „šťávu“ třeba Neddě z Leoncavallových Komediantů nebo Magdě z Pucciniho Vlaštovky, se Rebeka také nemůže spolehnout. A přinejmenším v závěrečné árii z Verdiho La traviaty se vkrádal pocit, že si musí vypomáhat tlakem na hlas. Rebeka ještě přidala árii z Lehárovy Giuditty, ale celkově vzato se v Praze už daly slyšet osobitější zpěvačky.

Ještě před začátkem koncertu oznámil ředitel David Mareček, že šéfdirigent Jiří Bělohlávek podepsal smlouvu na dalších šest let. Vzhledem k tomu, že ve své funkci pokračuje i sám Mareček, lze doufat, že umělecká stabilita České filharmonie je nadále zajištěna. Večer měl tedy rozhodně optimistické vyznění.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.