Byl generálním komisařem české účasti na světové výstavě Expo v japonském Aiči roku 2005, je ředitelem společnosti DaDa, která mimo jiné produkovala televizní cyklus Deset století architektury, a založil rovněž nový hudební festival Dvořákova Praha.
Máte spoustu úspěšných aktivit. Co vás přimělo k tomu, že jste se rozhodl ucházet o křeslo obecně považované za neobyčejně horké?
Dost jsem o tom přemýšlel. Poslední roky se věnuji už jen managementu. S operní režií jsem se rozloučil, protože jsem si uvědomil, že už nemohu být současně interpretem a manažerem a že si musím vybrat. A Česká filharmonie, to je prostě manažerská výzva té nejvyšší kategorie.
Jste připraven na specifika, která s sebou přináší státní příspěvková instituce?
Výstava Expo byla rovněž státní instituce, a třebaže šlo o jednorázovou akci, fungovala na úplně stejných principech. Vím tedy zcela přesně, co mě čeká jak v oblasti financí, tak třeba, co se týká právních norem. Všechno jsem velmi podrobně studoval.
Navenek to vypadá, že náš první orchestr je konfliktní, nevychází s žádným šéfdirigentem ani ředitelem a umělecky zaostává za světovou špičkou. Jak chcete tento obraz vylepšit?
Nechci situaci zlehčovat, ale myslím, že je to trochu mediální bublina. Na druhou stranu obraz České filharmonie skutečně není v poslední době nejlepší. Já jsem přesvědčený, že je to orchestr světového formátu, některé koncerty, které jsem navštívil - a to nejenom v Praze - patří k tomu nejlepšímu, co jsem v životě viděl a slyšel. Na mediálním dojmu se však musí neustále pracovat. Navíc Česká filharmonie není pouze orchestr, ale instituce, do jejíž působnosti jednoduše spadá celé Rudolfinum. A když se například večer koná koncert České filharmonie, tak je nemyslitelné, aby v téže budově probíhal turistický koncert nesrovnatelně horší úrovně. Až nastoupím do nové funkce, tyto akce okamžitě zruším.
K dobrému dojmu nepřispívá ani skutečnost, že orchestr už řadu měsíců odmítá pořizovat zvukové záznamy kvůli sporům o autorská práva. Myslíte, že je to vhodná forma protestu?
Z hlediska svého mediálního obrazu udělal orchestr to nejhorší, co mohl. Jestli je v právu, nebo ne, to nevím, situaci znám pouze zvenčí. Nechám si problém vyložit několika právními kancelářemi a teprve potom uvidím, co lze a co nelze. Udělám vše pro to, abych problém co nejdříve k oboustranné spokojenosti vyřešil.
Považujete za správné, že jediné nahrávky České filharmonie z posledních let vydala málo známá japonská firma Octavia?
Rozhodně ne. Filharmonie vypadla ze světových firem, ale třeba i z televize, a to je velká chyba. Mojí povinností je navrátit orchestr k daleko lepším nahrávacím společnostem. Samozřejmě, gramofonový průmysl prochází velkými změnami, objevují se nové nosiče. Bude to dlouhá cesta, ale musíme se po ní vydat.
Počítáte s tím, že i vy se můžete dostat do konfliktu s orchestrem nebo s odbory?
Samozřejmě, že když se někdo postaví do čela takovéto instituce, tak konflikt může přijít. Musel jsem však už vybojovat mnoho bitev a věřím, že se mi to povede i tentokrát. Jsem rád, že do funkce šéfdirigenta nastoupí Eliahu Inbal. Chci se s ním co nejdříve setkat, začnu komunikovat s uměleckou radou a ze zákona i s odbory. Podotýkám však, že odbory nemohou filharmonii řídit. V současnosti mám pocit, že se spíše řediteli snaží diktovat.
Z vašich slov vyplývá, že potenciál orchestru je velký, ale není využit...
O tom jsem přesvědčený. Mluvil jsem na tohle téma s několika dirigenty a jeden z nich Českou filharmonii přirovnal k zaprášenému ferrari. Takže je třeba ho vyčistit a bude to elegantní a výborný vůz. Orchestr umí hrát světově. Jenže když s jedním dirigentem světově hraje a s druhým ne, tak je to problém.
Světoví dirigenti však vyžadují patřičné honoráře. Kde na to chcete v rozpočtu najít prostředky?
Samozřejmě nemohu přijít na ministerstvo a rovnou požádat o další miliony. Nejdřív musíme něco předvést, přitáhnout k filharmonii pozornost. Také soukromou sféru můžete oslovit teprve poté, když máte co nabídnout.
Do vaší instituce patří i Galerie Rudolfinum. Hodláte v ní něco změnit?
Viděl jsem skoro všechny výstavy a měl jsem z nich skvělý pocit. Ale rovněž se mi zdá, že tu nedostatečně funguje marketing. Jenže samo nic nepůjde. Kvalitu musíte umět prodat.