Program slavnostního koncertu se chystal téměř dva roky. A nejen pro Američany nejslavnější Dvořákova symfonie Novosvětská v něm chyběla.
„My musíme, upřímně řečeno, dělat repertoár podle Carnegie Hall,“ prozradil iDNES.cz generální ředitel České filharmonie David Mareček. Až když těleso dostane termín ve slavné newyorské koncertní síni, začnou koncert filharmonie kupovat všichni ostatní promotéři. Vedení Carnegie Hall si velmi vybírá, co nabídne, a na minulém turné před čtyřmi lety Novosvětská zazněla. „To je důvod, proč řekli, že to teď musí být jiná symfonie,“ dodal Mareček.
Šéfdirigent Semjon Byčkov tedy vybral Sedmou, byť v ní chybí pro Dvořáka typické slovanské motivy.
Druhým krokem k úspěšnému turné je výběr sólisty, který by vyprodal sál. Ty slavné chtějí samozřejmě všichni. Česká filharmonie využila své známosti s americkou violoncellistkou Alisou Weilersteinovou, která s ní v roce 2014 natočila právě Dvořákovy koncerty pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. „Její hraní je kombinací normální i hudební inteligence s totálním živelným projevem. Ona se v momentě, kdy začne hrát, ztratí v těch emocích a vydá se a otevře,“ popsal Mareček. Dvořákův Koncert pro violoncello a orchestr h moll je po Novosvětské druhou nejčastěji uváděnou skladbou z jeho repertoáru, takže přesvědčit americkou hvězdu, kterou pokládají téměř za národní hrdinku, k vystoupení, bylo snadné. Hraje ho velmi ráda. Už od prvních tónů na ní bylo vidět, jak jej prožívá.
Úvod koncertu patřil Double pro orchestr skladatele Luboše Fišera, závěr ovacím ve stoje. Prvním přídavkem byl opět Dvořák a druhým slavný Uherský tanec Johannese Brahmse, což bylo k probíhající oslavě stého výročí oddělení Československa od Rakouska-Uherska odměněno smíchem publika. Velmi živé provedení donutilo hlavně starší americkou ženskou část publika nadšeně tleskat do rytmu.
Před koncertem dostala Česká filharmonie prestižní hudební cenu. Akademie klasické hudby sídlící v Praze uděluje Cenu Antonína Dvořáka těm, kteří se zasloužili o propagaci a popularizaci české klasické hudby v České republice i v zahraničí. Zatím ji od roku 2009 dostali například houslista Josef Suk, sopranistka Ludmila Dvořáková, dirigent Jiří Bělohlávek nebo violoncellista Yo-Yo Ma.
„To, že jste se rozhodli cenu udělit instituci, považujeme za mimořádný čin a za ocenění všech generací muzikantů, kteří z České filharmonie udělali to, čím dneska je,“ děkoval její šéf David Mareček. Křišťálové violoncello z dílny české sklárny Moser předal podnikatel a filantrop Karel Komárek šéfdirigentovi Semjonu Byčkovi. Třetí nejbohatší Čech při té příležitosti připomněl, že je Česká filharmonie o 22 let starší než Československo a že jejím prvním dirigentem byl právě Antonín Dvořák.
Zároveň přiznal, že předání ocenění na půdě prestižní americké scény, washingtonského Kennedyho centra pro múzická umění je spíše signálem do České republiky, protože podobné aktivity jsou více oceňovány a přijímány v zahraničí. „Doufám, že zvedne zájem o klasickou hudbu jako takovou a o Českou filharmonii,“ upřesnil Karel Komárek.
Turné České filharmonie pokračuje v USA v dalších sedmi městech. Koncerty jsou součástí inauguračního turné šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova, které se koncem listopadu uzavře v sídle Vídeňských filharmoniků, Musikvereinu. Na programu budou díla Antonína Dvořáka a Petra Iljiče Čajkovského, sólistou bude vedle violoncellistky Alisy Weilersteinové i klavírista Kirill Gerstein.