Zahajovací koncert České filharmonieRudolfinum, Praha 2. října 2014 |
Od zahajovacího večera, jenž je i společenskou událostí, se přirozeně očekává umělecký třpyt, a letos ho zajistil uzbecký pianista Behzod Abduraimov, jehož provází pověst jedné z největších senzací světa klasiky, ba přímo génia. Pravda je, že hrál dílo, které mu zjevně ohromně vyhovuje a s nímž ostatně triumfuje od počátků své mezinárodní kariéry. Koncert pro klavír č. 3 od Sergeje Prokofjeva je plný technických záludností a temperamentu.
Česká filharmonieVše o nové sezoně čtěte v příloze MF DNES. |
Ani jedno ani druhé Abduraimovi nedělá problém. Je technický suverén a energie z jeho hry přímo sršela, aniž by „třískal“. Přitom naznačil i jemný úhoz a básnivější stránky svého výrazu. Přesto: jakkoli ve skladbě tohoto typu musí pianista hodně předvést, může se tu i hodně schovat. Takže nezbývá než počkat, jestli se Abduraimov vrátí a definitivě stvrdí svou pověst i jiným programem.
Nejen Chalupáři
Orchestr s šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem, s pianistou sehraní i díky nedávnému zahraničnímu turné, orámovali brilantní skladbu zcela kontrastní hudbou.
Na úvod temně vyznívající kompozicí Patnáct listů dle Dürerovy Apokalypsy od Luboše Fišera, jež představuje zcela odlišnou tvář skladatele, širší veřejnosti známého hlavně jako autora hudby k seriálům Chalupáři nebo Arabela.
A na závěr symfonií Asrael od Josefa Suka, nazvanou podle anděla smrti ze Starého zákona, a komponovanou pod dojmem smrti skladatelova tchána Antonína Dvořáka a manželky Otilie. Monumentální dílo vyznělo s přímočarou citovostí. Vstup do sezony to byl jistě podařený.