Prostý příběh o ševci, který očekává návštěvu Ježíše, a když nepřichází, pomůže aspoň bližním v nouzi, Martinů převzal z povídky Lva Nikolajeviče Tolstého. Libreto si upravil do angličtiny a svým typickým rukopisem napsal stručnou a jednoduchou, ale jímavou operu. V té době už byl v USA, kde také opera poprvé zazněla, ovšem jen s klavírem. V šedesátých letech došlo k jevištnímu provedení v Plzni, ale až teď zazněla v české premiéře původní anglická verze.
To samo o sobě je dramaturgický trumf, ale v záloze byl ještě jeden. Martinů předepsal i mluvenou roli vypravěče a Česká filharmonie ji svěřila houslistovi Josefu Špačkovi, který díky studiím v Americe hovoří bezvadně anglicky. Nedalo se to sice označit za herecký přednes, ale v takové přímočaré skladbě by každý náznak patosu beztak působil spíš nepatřičně.
Bohuslav Martinů: Čím lidé žijíČeská filharmonie, dirigent Jiří Bělohlávek Dvořákova síň Rudolfina, 18. prosince 2014 |
Ostatně i pod taktovkou Jiřího Bělohlávka vyzněla opera právě tak, jak má, jako prostá a půvabná pastorální opera. Mezi několika sólisty nejvíce vynikl nezaměnitelný, stále spolehlivý baryton Ivana Kusnjera v roli ševce Martina Avdějiče, jenž díky tajemné příhodě pozná, v čem spočívá poselství bible.
Protože opera Čím lidé žijí má krátkou stopáž a vyplní jen jednu polovinu koncertu, v té druhé zazněla první řada Dvořákových Slovanských tanců. Pro orchestr jde o bezproblémovou záležitost, nicméně byl to přirozeně Martinů, který utkvěl v paměti. I pro období adventu a navíc v Roce české hudby se zkrátka dá vymyslet něco nového a objevného.
Koncert se opakuje ještě dnes.