Češi zatím knihy příliš neposlouchají

  • 1
Český zákazník zatím knihy namluvené herci na kazety či kompaktní disky obchází poněkud nedůvěřivě. Vydavatelé takzvaných audioknih by to samozřejmě rádi změnili. Asi nedostižnou metou jsou pro ně Spojené státy: audioknihy tam pravidelně poslouchá každá pátá domácnost a nejvíc se uplatní při jízdě autem - průměrný Američan tak na ně má bezmála čtyři a půl hodiny týdně. V Evropě si nejvíc zvykli "poslouchat knihy" v Německu.

Nabídka tuzemských audiotitulů je stále širší: od příběhů Harryho Pottera a Hrabalových Pábitelů po básně z Erbenovy Kytice a rady typu Jak mít, co chceme, a chtít, co už máme. Právě tyhle zaručené návody a pohádky se také u nás prodávají nejlépe. To znamená v tisícovkách kusů. Až na Harryho Pottera, ze kterého nebyla na přání autorky J. K. Rowlingové vypuštěna ani čárka, jde většinou o krácené a upravované verze či výbory.

Začalo to na manikúře
"Věřím, že vrchol teprve přijde," říká Jindřiška Nováková, jedna z nejagilnějších tuzemských zastánkyň literatury na kazetách. "Kdykoli zajdu na knižní veletrh a vidím naše zákazníky, vlije mi to energii do žil. Zájemci jsou a byli by i další, kdyby o tom věděli." Zároveň přiznává, že právě na propagaci jí už nezbývají finance. Realizace nahrávky o pěti stech kusech ji přijde na sto padesát tisíc korun - počítají v to honoráře herci a režisérovi, autorovi či jeho dědicům plus výrobu.

Své pražské nakladatelství AudioStory založila Nováková v roce 1991. "Seděla jsem na manikúře a opečovávala mě paní, která se zrovna vrátila z Kanady. Vyprávěla, kolik přečetla v autě knih," vypráví. Původně Nováková myslela, že její manikérka utíkala ke knížkám v dopravních tlačenicích. "Ne, to jsem poslouchala kazety," vyvedla ji z omylu.

AudioStory začínalo s patnácti tituly ročně, každý měl náklad dva tisíce kusů. Museli však slevit: "Teď začínáme na třech stovkách a přimnožujeme." Počet novinek se snížil na čtyři tituly ročně. Ve spolupráci s rozhlasovými režiséry a herci připravili na sto třicet audioknih - od pětidílného vyprávění Betty MacDonaldové Vejce a já či adaptace Capotovy novely Snídaně u Tiffanyho přes díla českých klasiků po Sherlocka Holmese. V současné nabídce převládají tuzemští autoři nebo zahraniční spisovatelé, od jejichž smrti uplynulo nejméně sedmdesát let, a tudíž se na ně nevztahuje ochranná lhůta autorského zákona. Devadesátiminutovou kazetu u AudioStory lze pořídit zhruba za 159 korun, sedmdesátiminutové CD od dvou set dvaceti korun.

Pohádky frčí
Audioknížky pro děti se snaží "protlačit" vydavatelství Supraphon: vydalo adaptace Tří mušketýrů, Robinsona Crusoea, ale i Dona Quijota a Saturnina. Některé dosáhly až na zlatou desku: například příhody Macha a Šebestové, kterých se za tři roky prodalo patnáct tisíc kusů. Dobře si vede i Mauglí - za čtyři měsíce pět tisíc prodaných exemplářů. Kazeta u Supraphonu přijde na 170 a CD na 250 korun. "Nestěžujeme si, produkci stále rozšiřujeme," informuje Vladan Drvota.

Se Supraphonem spolupracuje mimo jiné nakladatelství Albatros - své audioverze se u nich právě dočkalo pohádkové vyprávění Pavla Šruta Pavouček Pája. Chytla se i osmikazetová verze prvního dílu série o čarodějnickém učni Harry Potter a Kámen mudrců, která nabízí více než desetihodinové vyprávění v podání Jiřího Lábuse za 699 korun. "Jsme nadmíru spokojeni - prodali jsme jí deset tisíc kusů," tvrdí Ondřej Müller z Albatrosu. V úvahách jsou prý zvukové verze dobrodružných románů.

Audionahrávky nabízí i vydavatelství Českého rozhlasu - Radioservis. O jejich "čtení" prý však výrazný zájem není. "Musí se spojit atraktivní titul s atraktivním jménem," soudí Bohdana Pfannová a jako úspěšný příklad uvádí výběr ze Starých pověstí českých v interpretaci Zdeňka Svěráka. Největší úspěch sklízí jejich řada Toulky českou minulostí inspirovaná knižním cyklem historika Petra Hory-Hořejše: dílu Svatý Václav se prodalo na osm tisíc kazet.

Dobrá rada nad zlato
Dvě specializovaná vydavatelství se zaměřují na další atraktivní zboží: vzdělávací příručky a knihy "o osobním růstu" - vesměs překlady světových bestsellerů. Devatenáct titulů má v nabídce Audio Digest, který se loni v červenci rozběhl při brněnské firmě Arterit. Za dobré rady - Jak prodat komukoli cokoli, Sedm návyků vysoce efektivních lidí, Jak připravit a vést efektivní poradu - si ovšem zákazník připlatí: jedna kazeta za 610 korun. Klienty jsou ponejvíce nadnárodní společnosti, které si prý klidně najednou objednají všechny jejich tituly. Ostatně první série, která čítala tisíc kusů od každého titulu, už je rozebrána.

Na podobnou tematiku vsadil i pražský Audio Box, který vznikl na počátku roku a je součástí nakladatelství Pragma. Na kontě má zatím šest titulů, čtyři připravují. Nabízejí třeba titul Cashflow Kvadrant - Bohatý táta radí, jak dosáhnout finanční svobody, nebo zásady pozitivních vztahů s názvem Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a jejich pokračování Děti jsou z nebe. Audio Box začíná opatrnějšími náklady tři sta až pět set kusů, například cena za tříkazetové balení "jedné knihy" je 580 korun.

Samostatnou kapitolou je neziskové sdružení Mluvící kniha, které od roku 1995 vydává knížky pro nevidomé a doplňuje tak činnost Knihovny a tiskárny pro nevidomé K. E. Macana. Vždy jde o nekrácené verze literárních děl, hlasy propůjčují herci předních divadel. To si samozřejmě žádá velkorysý formát - Cesta do hlubin noci Louise Célina se vešla na patnáct kazet po devadesáti minutách. Žádná z těchto "knih" však není určena k prodeji.

Knihy, které u nás vyšly na zvukových nosičích.