Na plakátech je sice uváděno jméno jejího autora Doyle Doubt, nenechte se tím však mýlit. Autory jsou všichni zúčastnění včetně scénografa Vladimíra Dády Němečka a dramaturgyně Evy Sukové.
Jiří Havelka přišel se základní koncepcí a tématem a vše ostatní vznikalo až během zkoušek. Divadelnost, herecká souhra a radost z hraní je také na představení to nejcennější.
Bistro plné ztracenců
Herci v podstatě rozvíjejí jednu situaci – přepadení bistra na jakési zapadlé benzince uprostřed americké pouště.
V krátkých prostřizích se divák seznámí s přesně zahranými typy amerických „loserů“ – mírně retardovaným agentem veskrze zbytečného sociologického výzkumu (Pavel Šimčík), nezřízeně naivní mladou manželskou dvojicí (Martha Issová a Václav Neužil), na drogách závislým moderátorem televizního pořadu a jeho chladně se chovajícím agentem (Jaroslav Plesl a Ivan Trojan), s dobráckým policajtem (David Novotný).
Všichni se postupně scházejí v bistru, které vlastní unuděná barmanka Peggy Simony Babčákové.
Situace se opakují, děj se jen pomalu posouvá, čas je jakoby zastaven. Divák nahlíží jednu a tutéž situaci nesčetněkrát, pokaždé je však nahlížená z jiného úhlu. Nejprve je hrána víceméně realisticky, poté je parodována, ironizována, překrucována, zpochybňována, jinak pointována.
V divokém finále si herci své role dokonce mění a občas je i zdvojují. Vzniká tak jakési bláznivé otevřené divadelní pábení, kubistický obraz bistra a jeho návštěvníků, jehož smyslem je divadelně se bavit a hrát si.
Výbuch na závěr
A to umějí v Dejvickém divadle náramně. Jako bychom v inscenaci slyšeli ozvuky dávných Vyskočilových povídek ze sbírky Vždyť přece létat je tak snadné. I zde herci a události létají a zdá se to tak snadné.
Závěrečné vyhození celé benzinky do vzduchu celou inscenací procházejícím tajemným teroristou v podání Petra Kouteckého, je již jen nutnou žánrovou tečkou. Jako když Chaplin klepne zákazníka kladívkem do hlavy. Chcete-li se dobře a vkusně pobavit, nenajdete dnes v Praze lepší příležitost.
Doyle Doubt - Černá díra
Dejvické divadlo Praha. Režie Jiří Havelka, dramaturgie Eva Soukupová. Délka představení 90 minut.
Hodnocení MF DNES: 80 %