Z inscenace Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny

Z inscenace Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny | foto: Studio Hrdinů

Cenu kritiky má truhlář Majer, dvakrát zaujala hororová Olga Havlová

  • 0
Vyčerpávají výkon Stanislava Majera v monodramatu Davida Zábranského si vysloužil Cenu divadelní kritiky. V kategorii žen si ji odnesla Pavlína Štorková za neméně náročný výkon v roli Olgy Havlové. Ceny za pětadvacátý ročník předali pořadatelé v prostorách projektu Pomezí.

V hereckých kategoriích zaujaly kusy s lehce politickým podtextem. Štorková divadelní kritiku přesvědčila v kusu Olga (Horrory z Hrádečku), kde si zahrála první manželku Václava Havla. Herečka si za stejnou roli může odnést i Thálii - ceny Herecké asociace se vyhlašují v sobotu (více zde). Stanislav Majer ji pak dostal za výkon v inscenaci Herec a truhlář Majer hovoří o stavu naší domoviny, kde se spisovatel David Zábranský pokusil vyjádřit svůj pohled na rozdělení dnešní společnosti. Olgu Havlovou můžou diváci vidět v pražské Vile Štvanice, Majerova Truhláře ve Studiu Hrdinů.

Inscenací roku se stal operní thriller Modrovousův hrad / Očekávání, který uvedlo Národní divadlo Brno. Tamní režie Davida Radoka za sebou nechala dále nominovaný kus Vzkříšení, jenž loni uvedlo Dejvické divadlo a již zmíněnou Olgu (Horrory z Hrádečku). Kus autorky Anny Saavedry už ovšem zvítězil v kategorii Nejlepší poprvé uvedená česká hra. Štvanická Olga tak brala ceny dvě.

Divadlem roku se stejně jako loni stala ostravská Komorní scéna Arena. Ostravské divadlo vůbec s celkem pěti cenami loňský ročník ovládlo (loňské výsledky zde).

Talentem roku letos kritici vybrali herce a dramatika Tomáše Dianišku působícího v pražském Divadle pod Palmovkou. Cenu za nejlepší hudbu hlasující přisoudili Jiřímu Vyšohlídovi za jeho práci pro královéhradeckou premiéru O bílé lani.

Ceny divadelní kritiky se letos dočkaly neobvyklého vyhlášení přímo v prostorách pohraničního meziválečného městečka Pomezí (o Pomezí více zde). Kulisy imerzivního kusu se nacházejí v jednom z karlínských domů, kde se nominovaní mohli spolu s hosty večera pohybovat. Právě projekt Pomezí zde dostal cenu za scénografii roku. Stejně jako Jakub Kopecký za scénu pro Pěnu dní, kterou v královéhradeckém Klicperově divadle zrežírovalo duo SKUTR.

Ceny divadelní kritiky pořádané redakcí divadelního časopisu Svět a divadlo mají za sebou už pětadvacátý ročník, navazují totiž přímo na dřívější Ceny Alfréda Radoka. V aktuálním ročníku hlasovalo 89 kritiků.

Ceny divadelní kritiky 2016

NEJLEPŠÍ INSCENACE ROKU
MODROVOUSŮV HRAD / OČEKÁVÁNÍ, režie David Radok, Národní divadlo Brno ve spolupráci s GöteborgsOperan

ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU
PAVLÍNA ŠTORKOVÁ (jako OLGA, Olga /Horrory z Hrádečku/, Divadlo Letí - VILA Štvanice)

MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU
STANISLAV MAJER (solo, Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny, Studio Hrdinů)

DIVADLO ROKU
KOMORNÍ SCÉNA ARÉNA

NEJLEPŠÍ POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA ROKU
ANNA SAAVEDRA: OLGA (HORRORY Z HRÁDEČKU) (Divadlo Letí ve VILA Štvanice, režie Martina Schlegelová)

SCÉNOGRAFIE ROKU
LUKÁŠ BRYCHTA, ŠTĚPÁN TRETIAG, TEREZA GSÖLLHOFEROVÁ, EVA JUSTICHOVÁ, NATÁLIE RAJNIŠOVÁ (scénografie pro Pomezí, režie L.Brychta a Š.Tretiag)

a

JAKUB KOPECKÝ (scéna pro Pěna dní, režie a adaptace SKUTR, Klicperovo divadlo Hradec Králové)

HUDBA ROKU
JIŘÍ VYŠOHLÍD (O bílé lani, režie Jakub Vašíček, Divadlo Drak Hradec Králové)

TALENT ROKU
TOMÁŠ DIANIŠKA (autor, režisér)

V neoceňované kategorii „největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě v anketě umístil: Shakespearův Hamlet, režie Thomas Ostermeier, Schaubühne am Lehniner Platz (Berlín, Německo) – uvedeno na Pražském divadelním festivale německého jazyka.