Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Dva zpěváci, dvě střely. Ovšem pouze jedna z nich je řízená

  17:03aktualizováno  17:03
V neděli se na pódiu Obecního domu sešly dvě hvězdy operního nebe. Cecilia Bartoliová a Rolando Villazón spojili síly ke společnému koncertnímu turné. To má logiku, vždyť oba se těší pověsti temperamentních a charismatických jevištních umělců. Navíc už tu několikrát vystoupili na samostatných recitálech.

Rolando Villazón a Cecilia Bartoli na koncertě v Obecním domě | foto: Nachtigall Artists/Petr Dyrc

Takový tandem přirozeně láká diváky dvojnásob, i Smetanova síň byla v neděli beznadějně vyprodaná. Proslulí pěvci přivezli program složený z Mozarta a italského bel canta, což byl od počátku základ repertoáru Bartoliové, která na Mozartovi a především na Gioacchinu Rossinim takříkajíc vyrůstala.

Cecilia Bartoliová, Rolando Villazón

Smetanova síň Obecního domu

6.prosince 2015

Hodnocení­: 70%

Když zpívala árii triumfující Angeliny alias Popelky z Rossiniho stejnojmenné opery, ani se nechtělo věřit, že má za sebou více než čtvrtstoletí profesionální kariéry. V jejím zpěvu je stále lehkost, pohyblivost, přesnost a ohromná šíře odstínů, které z malého hlasu dokáže vytěžit. Spontánní prožitek nejde na úkor kultivovaného zvuku a dobrého vkusu. I na omezeném prostoru Bartoliová stvoří malou psychologickou studii, třeba v árii Desdemony z Rossiniho Otella, méně známého zpracování námětu než je opera od Verdiho. Ve špičkovém podání se však ukáže, že i Rossiniho verze má svou vlastní dramatickou sílu.

Vražda jako na divadle

Villazónův umělecký životopis je odlišný, teprve po hlasových problémech změnil repertoár a od „těžkých“ rolí se přesunul k „lehkému“ Mozartovi. To ovšem může připomínat snahu otočit se v jednosměrné ulici. Zatímco Bartoliová má v hlase něco jako pevnou kotvu, která jí umožňuje provádět s hlasem všechny kejkle, Villazón jako by kotevní lano přesekl v domnění, že tak se mu popluje volněji.

Mozartovu koncertní árii Si mostra la sorte nebo slavnou árii Nemorina z Donizettiho Nápoje lásky zpíval sice lehce, ale ne s pevnou lehkostí jako jiní špičkoví tenoři, nýbrž s jakousi povlávající lehkostí, asi jako když se loďka kymácí na vlnách a nemůže zabrat a plout, jak by chtěla. Výsledkem je paradoxně pocit hlasové těžkopádnosti. Ve výškách musel často tlačit, až se mu tóny zužovaly a utíkaly kamsi dozadu. Když před lety poprvé zpíval v Praze, jeho hlas působil jako bohatý a dobře usazený. Teď se změnil, ale ne k lepšímu. Otázka je, zda jeho návrat, aspoň do klasického repertoáru minulých staletí, není spíš přáním vydávaným za skutečnost.

Fotogalerie

Samozřejmě pokud jde o impulzívnost, je to stále ten starý dobrý Villazón, který tropí legrácky a všechno živelně prožívá. Ať už to byl duet z Mozartovy opery Cosi fan tutte nebo scéna vraždy Desdemony z Rossiniho Otella, on i Bartoliová hráli jako na jevišti. V přídavcích pak společně zazpívali italský šlágr Non ti scordar di me, Rossiniho píseň La Danza a nakonec si zatančili při duetu z Lehárovy Veselé vdovy.

Orchestr La Scintilla, složený z členů orchestru Curyšské opery a řízený koncertní mistrovou Adou Peschovou, předvedl citlivý, ukázněný doprovod. V Belliniho svěžím, melodickém Koncertu pro hoboj se předvedl sólista Pier Luigi Fabretti.

Důsledně vzato by s Bartoliovou pro takový projekt spíš ladil, přeneseně a občas i doslova, někdo jako Juan Diego Flórez. Jistě, ona i Villazón jsou takové dvě střely. Jenže jedna je řízená, druhá neřízená. Pěvkyně je divoká, ale přesná, tenorista divoký, ale neukázněný. A v tom je trochu problém.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lorde s cenou za nejlepší píseň (Grammy 2013)
RECENZE: Proti vrstevnicím je dvacetiletá Lorde zase o krok napřed

Když v šestnácti vydala svou první desku Pure Heroine, stala se z toho velká senzace. Nejen proto, že se nahrávka novozélandské zpěvačky, která si říká Lorde,...  celý článek

Colours of Ostrava 2015: Kasabian
Prostě hrajeme rokenrol, tvrdí Kasabian, nejlepší živá kapela dneška

Bude to trochu generační spor, zda jsou britští Kasabian největším, nebo po Stingovi druhým největším lákadlem pražského festivalu Metronome, jenž začne v...  celý článek

Depeche Mode nadchli 10.2. 2014 publikum ve vyprodané O2 aréně.
Depeche Mode podruhé. Svou show dovezou v lednu 2018 do O2 areny

Na základě úspěšného a vyprodaného koncertu, který se uskutečnil 24. května v pražské Eden Areně, se Depeche Mode vrátí do Česka. Tentokrát se představí 31....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.