Něco z historie kanálu...
Inženýři si s myšlenkou kanálu spojujícího Seinu se Saônou dlouho pohrávali, ale uskutečnili ji až na začátku 19. století. Po obchodní dopravě dnes kanál patří výlučně výletní plavbě, vodním sportům a rekreaci v přírodě.
Záměr spojit oceán se Středozemním mořem splavnou cestou procházející Burgundskem (od Laroche-Migennes, při soutoku Yonny a Armançonu, do Saint-Jean-de-Losne u Dijonu) sahá do doby Ludvíka XII. a Františka I. Zmlsaní dvořané se v té době zabývali myšlenou burgundského kanálu, po němž by víno do hlavního města dorazilo za několik dní.
I když Jindřich IV. přikazuje nařízením ze 17. srpna 1606 "zavést příspěvek na stavbu kanálu od řeky Ouche z Dijonu do Saint-Jean-de-Losne", diskuse váznou a projekt zůstává neuskutečněn. Vauban se v roce 1696 pokouší oživit nadšení pro věc publikováním pojednání, v němž zkoumá jednotlivé možné trasy.
První práce na kanálu však začala až za panování Ludvíka XVI. - v roce 1775 ze strany řeky Yonny, proti proudu směrem k Tonnerre, a v roce 1784 ze strany Saôny, proti proudu směrem k Dijonu. K vyhloubení této splavné cesty dlouhé 242 km bylo zapotřebí téměř šedesáti let.
Hlavní obtíž spočívala v překonání burgundského prahu: z jedné strany se vody
Fotografické pohledy na Burgundský kanál (1873-2002) |
Galerie JBK |
Výstava je otevřená denně od 10 do 18 hodin |
O třicet let později byl zaveden systém parní trakce - přichází tak úpadek přepravy zboží po kanálu, neboť v okolních rovinách je zaváděn jiný dopravní prostředek, rovněž na páru – železnice. K čemu tedy ztrácet čas na sto osmdesáti devíti zdymadlech Burgundského kanálu? Nákladní čluny naložené pískem, uhlím, obilím a dřevem je tak možné na kanálu vidět stále méně.
Od 80. let však kanál zažívá novou vlnu zájmu. Obléhají jej turisté pohodlně usazení na výletních lodích. Rovněž jeho cesty kolem něj oceňují pěší turisté, cyklisté na horských kolech, rybáři a další vyznavači různých sportů.
Fotografické pohledy na Burgundský kanál (1843 - 2003) |
Yann ARTHUS-BERTRAND Narodil se v roce 1946. Je milovníkem přírody, ze svých cest do Keni vydal svou knihu Lions (Lvi). Stává se sportovním fotoreportérem, fotografuje rovněž Francii z ptačí perspektivy a publikuje celou řadu knih, z nichž jedna je věnována Burgundsku. Jeho rozsáhlý projekt "la terre vue du ciel" ("země z ptačí perspektivy") jej proslavil po celém světě. |
Henri CARTIER-BRESSON Narodil se v roce 1908. Studuje malířství s André Lhotem a stýká se se surrealisty. V roce 1931 odjíždí poznávat svět s leikou, v té době profesionály málo užívaným přístrojem, jenž proslaví. Jeho první výstava se koná v New Yorku v roce 1932. V letech 1936-1939 je asistentem Jeana Renoira, v roce 1947 zakládá spolu s Robertem Capou, Davidem Seymourem a Georgesem Rodgerem agenturu MAGNUM a fotografuje Rusko, Čínu, Japonsko. Od roku 1974 se věnuje kresbě a malířství. |
Claire CHEVRIER |
Ralph GIBSON |
Fotografické pohledy na Burgundský kanál. |