Například Ohm Square, kteří se stále zlepšují. Angličané u jejich muziky oceňovali, že je do detailu propracovaná, a líbila se jim její hravost.
Proč vaše agentura začala vydávat vinylové desky?
Je to hlavně služba pro diskžokeje. Víme, že doma takových desek moc neprodáme. Počítáme s tím, že díky našim kontaktům se s nimi dostaneme i do zahraniční nabídky. V Anglii se tento typ desek prodá třeba v nákladu padesát tisíc kusů - pokud jde ovšem o hodně známé jméno.
JOSEF SEDLOŇ |
Jak se vyvíjí domácí taneční scéna?
Myslím si, že tento a příští rok bude její nástup kulminovat. Vezměte si, kolik přibylo festivalů taneční hudby, na které přišlo pět a více tisíc lidí. Jen loni zde proběhlo asi sedm takových akcí. Ale netýká se to jenom festivalů - doufám, že časem bude i u nás běžné to, co se děje ve světě: styly nebo postupy, které byly ještě včera nezvyklé, se takřka přes noc stanou středním proudem populární hudby.
Ovšem loňská divoká technoparty u Lipnice si moc velkou oblibu nezískala a taneční hudbě jméno u nezasvěcené veřejnosti neudělala...
... To je pravda, rozběhla se kolem toho negativní reklama, která paradoxně zviditelnila fenomén technoparty před veřejností. Lidé obvykle mají zkreslený pohled na taneční scénu. Například snahy pořádat českou obdobu berlínské Love Parade tady už byly. Jde o to najít vhodnou lokalitu a získat pro akci skeptické úřady. Já jsem zastánce legálních podniků. Je důležité, aby za ně byl někdo odpovědný. A jsem přesvědčen, že většina návštěvníků tanečních festivalů nechce devastovat přírodu. Tvrdím, že smysl těchto akcí má být přesně opačný, pozitivní. Taneční muzika přece má spojení s přírodou. I když to zní jako fráze, tahle hudba je o porozumění.
Říká se, že diskžokejové se od hvězd pop-music distancují, ale přitom mají snad ještě větší ego. Je to tak?
I diskžokejové jsou jen lidi. Někdo si může připadat důležitější a k tomu se přidávají rostoucí komerční tlaky. Honoráře diskžokejů se třeba vyrovnají částkám, které berou skupiny za koncert. Komunikace diskžokeje s publikem je však trochu jiná, než bývá u popových hvězd. Diskžokej není idol a publikum ho nemusí zbožňovat. V taneční hudbě nejde tolik o melodii nebo píseň, ale o předávání pocitů. Když toto říkám, nejsem zaujatý vůči muzikantům. Mám rád kytarovou hudbu a myslím, že vývoj směřuje k fúzím technologické a živé muziky.
Strojová taneční hudba prý vede k nivelizaci zvuku. Je pravda, že nahrávky pak zní jedna jako druhá a těžko se v nich hledá originalita?
Vše, co dříve člověk nahrál s kapelou, zvládne nyní počítač, který se už stal hudebním nástrojem. S ním je možné dělat muziku doma a v klidu. Je to rychlejší, jednodušší, ale zároveň v něčem náročnější. Musíte ovládat programy, hledat nové zvuky, přitom výměna hudebních stylů nebo trendů se stále zrychluje. Avšak ze všeho nejtěžší je dostat do muziky svůj opravdový pocit. Pak máte původní hudbu, protože každý z nás je originál.
Česká taneční scéna bude mít svoje ceny
Nejen "klasické" hudební žánry jazz, folk & country nebo rock mají své výroční ceny. Letos k nim přibudou Czech Dance Music Awards, tedy ceny za moderní taneční hudbu, které budou vyhlášeny 29. března v pražském klubu Radost FX.
Trofeje budou uděleny v osmi kategoriích: DJ roku, album, kompilace, singl nebo remix roku, dále událost roku, nejlepší klub a objev roku. O držitelích cen rozhodnou posluchači, kteří musí vyplnit příslušný kupon vytištěný v hudebním časopise Tripmag nebo se zúčastnit hlasování na internetové adrese www.cdma2000.cz, která bude spuštěna 19. února. "Při rozhodování si mohou vybrat podle tipů, které připravili novináři a lidé z branže, nebo napíšou na anketní lístek jiné návrhy," říká manažer Petr Čáp, bývalý zaměstnanec gramofonové firmy BMG, který se o taneční hudební ceny stará.
Vítězové nedostanou žádné peněžité nebo hmotné ceny, avšak vyrazí na společné turné po českých městech. Pořadatelé si vzali za vzor holandský model tamější taneční ceny LSDA, jejž přenesli do tuzemských podmínek. Účast firem specializovaných na dění okolo taneční hudby svědčí o tom, že tento styl už je i v tuzemsku vážným předmětem podnikání.
"Klubová scéna opouští pozici menšinového žánru a stává se masovější záležitostí. To se promítá i do životního stylu," souhlasí Čáp. Josef Sedloň, diskžokej a pořadatel festivalu u Proboštských jezer, tipuje, že příští rok taneční scéna poroste a její vazby na zahraniční kluby nebo studia se budou posilovat. Akce Czech Dance Music Awards, která má spojení na Holanďany, k tomu může přispět.
Své taneční ankety vyhlašují i tuzemské časopisy, jako je zmíněný Tripmag nebo magazín Bassline. Ten vybízí čtenáře k vyplnění dotazníku o třiceti otázkách z oblasti taneční scény. Kromě Czech Dance Music Awards se taneční hudbě věnují české výroční ceny, které mají pro tuto oblast vymezenu jednu žánrovou kategorii.
Josef Sedloň |
Josef Sedloň |
Josef Sedloň |