Dalibor Frankovič byl promotérem Hip Hop All Star festivalu, za kterým stál operátor O2, Aleš Mikulecký zase šéfoval T-Mobile Hip Hop Jamu. Dvě velké akce s milionovými rozpočty a mnohatisícovými návštěvami. Teď jsou z dřívějších konkurentů kolegové - oba letos stojí za Hip Hop Jamem.
"Sehnat sponzory je letos dost těžké, proto je na čase spojovat síly," říká Frankovič. Silní partneři v podobě dvou konkurenčních mobilních operátorů neprojevili letos zájem a od akce daly ruce i menší společnosti. "Nabídky leží v mnoha firmách, od bank až po výrobce oblečení, ale zatím bez většího zájmu," říká Mikulecký. Potvrzený má Budějovický Budvar a Tic Tac.
Některé firmy nezájem vysvětlují novým zaměřením kampaní, jiné přiznají, že finanční krize jim podporu podobných projektů znemožnila. "Marketingové prostředky chceme distribuovat jinak než v předchozích letech. Počítáme s větším důrazem na on-line aktivity, festivaly si vybíráme podle cílové skupiny," sdělila například mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.
I přes tyto potíže promotéři věří, že kvalitní festival jde udělat i za méně peněz. "Dnes víme, že se mnoho věcí dá dělat levněji, máme třeba vlastní catering a výhodnější smlouvy s dodavateli," dodává Mikulecký. Zatímco z předchozích akcí byli zvyklí pracovat s rozpočtem přesahujícím deset milionů korun, letos počítají zhruba s polovinou této sumy.
"Určitě nechceme šetřit na zázemí, to se nevyplatí. Lidi si mezi sebou řeknou, že tam byla špatná organizace a málo záchodů, a podruhé už nepřijedou," říká Mikulecký. Slibuje i velká zahraniční jména - připouští ale, že kvalita programu bude závislá na dalších jednáních s firmami.
Na otázku, jestli finanční krize alespoň zlevnila interprety, jen s hořkým úsměvem kroutí hlavou. "Tito lidé žijí ve zlatých klecích mimo realitu, žádná krize je nezajímá, jejich požadavky jsou stejné, ne-li větší," uzavírá Frankovič.
Podobně hovoří i Michal Thomes, který stojí za tuzemským největším rockovým festivalem Rock for People. "Tím, že i interpreti mají méně zakázek, se jejich nároky paradoxně často zvyšují," říká Thomes. Jeho akce vsadila na divokou kartu. Festival má patnáctileté výročí, a proto na něm nehodlá šetřit. "Lidé si letos v létě budou určitě více vybírat, kam pojedou. My chceme, aby si vybrali nás," vysvětluje Thomes.
Připouští sice, že i jim několik menších sponzorů kvůli krizi odešlo, ale hlavní tři partneři - Česká spořitelna, T-Mobile a Gambrinus - zůstali. Rozpočet se podle jeho slov pohybuje v rekordní výši v řádu několika desítek milionů korun, samotný program, který obsahuje několik zvučných zahraničních kapel, bude prý nejdražší v historii festivalu.
Organizátory stál podle neoficiálních informací výrazně přes deset milionů korun.
"V klidu nejsme, určitě bude záležet na dalších jednáních se sponzory. O tom, jestli budeme nakonec v plusu, rozhodne, kolik dorazí lidí," říká Thomes. Za letošní program si lidé připlatí - na místě dají za vstupenku 1 500 korun, loni byla o čtyři stovky levnější.
Promotéři tak často vsadili na silné zahraniční jméno, které by mělo festival zatraktivnit, zatímco šetření se projeví spíše na délce a hustotě programu. Šance, že lidé objedou více festivalů, je letos menší.
"Moby je největší hvězda v historii festivalu, stál nás hodně a to se projeví třeba na tom, že budeme mít o jedno pódium méně," říká Pavel Kloupar z O2 Sázavafestu. Jiné festivaly hlásí menší celkový počet vystupujících.
Festivaly a sponzořiO2 Sázavafest |