Automobil Tatra 603 pod rozestavěným Atomiem

Automobil Tatra 603 pod rozestavěným Atomiem - z výstavy Bruselský sen | foto: Galerie hlavního města Prahy - repro Svět v obrazech

Bruselský sen, skvělá vzpomínka na slavné Expo

Bruselský sen by se dal vnímat jako volné pokračování výstav Husákovo 3+1 a Kytky v popelnici, které nedávno připomněly bytovou kulturu a módu 70. let v Československu.

Kurátorky Vanda Skálová a Daniela Kramerová se tentokrát vypravily do přelomového období na hranici "temna" 50. let a "zlatých šedesátých". Ambiciózní výstavní počin nabitý vizuálními obrazy i podrobnými informacemi nemá svým komplexním zpracováním v českém prostředí obdoby.

Spolupráce s grafikem Robertem V. Novákem i studiem Olgoj Chorchoj se jednoznačně vyplatila. Tvůrci expozice věnovali patřičnou pozornost i maličkostem: vyhráli si například se scénickým nasvícením či oválnými informačními tabulkami v pastelových barvách. Hra s formálními detaily tak umocňuje atraktivitu zvoleného tématu.

Výstava Bruselský sen připomíná úspěchy našeho pavilonu na světové výstavě EXPO 58 v Bruselu, neopomíjí však skutečnost, že první poválečná prezentace Československa byla přehlídkou propagandy a manipulace. Na výstavě to dokládá filmový dokument složený ze vzpomínek pamětníků, kteří se na tvorbě československého pavilonu podíleli.

V úvodu výstava seznamuje s doznívajícím dobovým klimatem stalinsko-gottwaldovského režimu i s jeho postupným – tehdy ještě velmi mírným – uvolňováním. Vyvolává tím u diváka stejný pocit, jaký měli návštěvníci Expa před padesáti lety: úžas, že "země za železnou oponou" může představit tak špičkovou kvalitu uměleckých i průmyslových výrobků. Šlo totiž o poslední vzepětí československé avantgardy.

Fotografie v černo-červeném provedení v úzkém prostoru za černou stěnou ilustrují vojenské přehlídky, spartakiádu i komunistické sjezdy ČSSR a SSSR. Počáteční stísněnost je postupně vystřídána dojmem vzdušnosti a tvůrčí svobody, který diváka neopustí do konce výstavy.

Z dobových filmů, velkoplošných fotografií i exponátů čiší uvolněná, přímo lázeňská atmosféra. Druhá část výstavy, jež rekonstruuje životní styl 60. let odrážející se mimo jiné v novém pojetí předmětů denní potřeby i módy, je mimořádně inspirativní pro retro vlnu současného designu.

Z výstavy si divák odnáší silný pocit, že Bruselem vyvrcholila estetická kvalita našeho společenského života druhé půle 20. století. Nic podobného se již neopakovalo.

Bruselský sen
Galerie Městské knihovny v Praze. Kurátorky Daniela Kramerová, Vanda Skálová. Výstava je otevřena každý den kromě pondělí od 10.00 do 18.00 hod. Plné vstupné 120 korun, snížené 60 korun.
Hodnocení MF DNES: 100%