Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brněnská Gazdina roba je tragickým dramatem s výbornými herci

  10:34aktualizováno  10:34
Národní divadlo v Brně sází programově na různorodý repertoár, aby přitáhlo nové diváky. Při výběru dramatu Gabriely Preissové Gazdina roba v nastudování Břetislava Rychlíka měli jeho dramaturgové šťastnou ruku.

Z inscenace Gazdina roba | foto: ND Brno

Režisér nespojil účelově inscenaci s horňáckým folklorem, aby přitáhl diváky na lidovou muziku, i když "svůj kraj" důvěrně zná. Natočil o něm několik dokumentárních snímků.
V samotném představení nejsou jednotlivé, velice výrazné obrazy izolované: propojují je zpěvné vstupy, dění na scéně má pak spád a kontinuitu.

V Rychlíkově pojetí Gazdiny roby nejde jen o tragický příběh, jehož smutní hrdinové si chtěli na "tmářské" době vyvzdorovat své štěstí, ale spíše o otázku, smí-li jednotlivec svévolně překročit zákon obce.

Z inscenace Gazdina roba
 
Základ scény tvoří prosvícené pozadí s naznačeným kukuřičným polem. Kroje, včetně oblečení hudců, jsou stylizované do zvláštních, vesměs černobílých kombinací. Někteří muži mají těla "potetovaná" stylizovanými folklorními ornamenty.

Představitelka Evy, subtilní Eva Novotná, propůjčila postavě od počátku zvláštní směs hrdosti a umíněnosti. Vyzařuje z ní nevinnost a čistota ve chvílích štěstí, i když je na scestí. Postavu Samka Jagoše, za něhož se Eva natruc provdala, ztvárnil zlověstně Petr Halberstadt. Z vnitřku jeho domu čiší bezútěšnost už před smrtí jejich dítěte (malá rakev při pohřbu a prázdná postýlka).

Evina osudová láska Mánek Mešjaný, s nímž nakonec uteče do Rakous, je v podání Václava Vašáka, mužem vřelým v slibech a slabým v jejich plnění. Herci ovšem věříme, když nezrale doufá, že přestupem na Evinu luteránskou víru získá právo na rozvod se svou katolickou manželkou Maryšou (Henrieta Hornáčková). Škoda, že polyká věty při vyhroceném sporu s matkou, Mešjanovkou, jíž vtiskla sveřepou podobu Drahomíra Hofmanová.

Z inscenace Gazdina roba

Přímo za herecký koncert lze označit dialog dvou tchyní z úvodní části, kde Drahomíru Hofmanovou doplňuje Marie Durnová – nepřekonatelná v medové jízlivosti a dokonalá v krajové mluvě.

Pomyslný protipól Rychlíkovy brněnské rekonstrukce představuje při své úspornosti starší Gazdina roba z Divadla Na zábradlí (režie Jiří Pokorný). Obě inscenace jsou při nesporných kvalitách navzájem komplementární, nevylučují se. Obě je dobré vidět.

Hodnocení: 90 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Kraus a Chantal Poullain v novém nastudování Šesti tanečních hodin v...
Hrát u Bolka je moje srdeční záležitost, říká Chantal Poullain

Úspěšné nastudování hry Šest tanečních hodin v šesti týdnech se od léta hraje v Divadle Bolka Polívky. Chantal Poullain zde učí už třetí taneční mistr.  celý článek

Záběr ze site-specific představení V kruhu, které Divadlo Continuo uvedlo v...
RECENZE: Na Kratochvíli vypustí kvůli zkáze světa i tamní vodní příkop

Vodním kanálem pomalu plave muž táhnoucí za sebou vor s mrtvým zářícím andělem. Ten má na zádech nápis „Your utopia is my dystopia“. Obraz asi nejvíce vypovídá...  celý článek

Herec Jan Kříž
V Německu zkoušíme Ples upírů devět hodin denně, říká herec Jan Kříž

Zkoušky ve Stuttgartu jsou intenzivnější než v Česku, vzkazuje z Německa Jan Kříž, který tam stráví celou příští sezonu. Zahraje si v původní verzi slavného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.