Magdaléna Kožená v opeře Popelka | foto: ČTK

Britové Koženou chválí, ale mají také výhrady

  • 1
Nejednoznačné jsou reakce britského tisku na výkon Magdaleny Kožené při jejím pondělním debutu v londýnské Královské opeře Covent Garden. Česká pěvkyně zpívala mimořádně virtuózní titulní roli v premiéře komické opery Popelka od Gioacchina Rossiniho.

Přední britské deníky vesměs oceňují umělecké kvality Kožené, chválí její krásný hlas, nicméně zdá se jim, že role Popelky nebyla dobrá volba.

"Ani hlas Kožené, ani její osobnost nejsou vhodné pro optimistickou odvahu Popelky. Publiku by mělo být od počátku jasné, že vítězem je Popelka. Kožená nám však předvádí uzavřenou, ba rozzlobenou hrdinku – takový feministický přístup by mohl fungovat, kdyby ovšem nezkalená a prostá hudba nevyprávěla natolik odlišný příběh," soudí recenzent deníku The Guardian.

The Telegraph je toho názoru, že Kožená coby Popelka byla roztomile nemotorná, bezelstně se usmívající a že zpívala velmi pěkně, současně však poznamenává, že její hlas není vždy dobře slyšet, a v ansámblech se ztrácí. "V závěrečné árii naštěstí sebrala všechny síly a vysloužila si vřelé přijetí," dodává list.

Nejpříznivější hodnocení přinesl list The Times. Kožená podle něj absolvovala debut s úžasnou jistotou. "Předvedla jeden z nejvytříbenějších pěveckých výkonů, které Covent Garden slyšela za celý rok," zdůrazňuje deník.

Celkově však na něj Kožená působila příliš vážně. "Kdybych byl princem, vybral bych si spíše jednu z Popelčiných domýšlivých, leč živých sester," přiznává kritik Timesů.

Rossiniho opera je více komedií než klasickou pohádkou. Nejsou v ní nadpřirozené jevy, zato nechybějí převleky – princ si vymění šaty se svým sluhou, aby se ujistil o pravosti citů své vyvolené.

K představiteli prince Ramira, jímž byl tenorista Toby Spence, měl britský tisk rovněž připomínky. Celkem vlažně přijal i inscenaci z roku 2000, kterou vytvořili Moshe Leiser a Patrice Caurier s využitím moderních prvků – Popelka například odjíždí na ples v limuzíně se šoférem.

Kožená, kterou čeká v Londýně ještě devět představení, je další v řadě českých pěvců a pěvkyň, kteří se objevili na jevišti opery Covent Garden. V minulosti mezi nimi byli například Emma Destinová, Karel Burian, Ludmila Dvořáková, Vilém Přibyl, Eva Randová nebo Gabriela Beňačková. Angažováni byli i někteří režiséři a dirigenti.