Popularitu si Jirků získal právě díky své expresivní optice, která práci dodá potřebnou dávku tajemna a vášní. Vytřeštěné postavy cení zuby, vyplazují jazyky, dlouhatánskými údy se tlačí na okraj obrazů. Jako bychom v deliriu sledovali tanec opocených, chroptících bytostí. Jirků však nikdy nejde tak daleko, aby nás tyto vize znechutily nebo aby nám ukázaly cosi víc než jen svůj efektní povrch.
Boris Jirků: Moje džungle |
Koncepce knihy: |
Texty: |
Překlady: |
Ve spolupráci s galerií Peron a Mona Lisa vydalo nakl. Art et fact, Praha 2001. |
192 stran, náklad a cena neuvedeny. |
Naposledy svým rozmáchlým stylem Jirků ilustroval povídky Emila Hakla. Vždycky dokázal vyjít vstříc duchu publikace a zároveň si zachoval svoji "hodnou" expresivitu. Avšak s přirovnáváním jeho tvorby k Dürerově Apokalypse, Goyově cyklu Caprichos, či dokonce k Boschovi - což v monografii činí Ivo Janoušek - bych byl hodně opatrný. Tyto autory spojuje jistá vychýlenost z běžného života; byli to exoti, kteří se zadívali do hloubek většině smrtelníků zapovězených. Jirků má pouze velkou obrazotvornost, již umí přenést na papír. Moje džungle, koncipovaná tak trochu jako rodinné album, je toho výmluvným dokladem.
Boris Jirků: Odpoledne pana Hičkoka, akryl, 1991. |
Boris Jirků: Ze skicáku, 1996; výřez. |
Boris Jirků: Z cyklu Samota diktátora, kresba perem, 1981. |
Boris Jirků: G. G. Márquez, Sto roků samoty, Odeon, 1986. |
Boris Jirků: z cyklu Masová kultura, 1989. |
Boris Jirků: Malý akt, olej, 1979. |
Boris Jirků: G. G. Márquez, Kronika ohlášené smrti, Odeon, 1984. |
Boris Jirků: G. G. Márquez, Sto roků samoty, Odeon, 1986. |
Boris Jirků: G. G. Márquez, Sto roků samoty, Odeon, 1986. |
Boris Jirků: Francouzské legendy, tempera, 1994, nepublikováno. |
Boris Jirků: Noc je mladá; kombinovaný akryl. |
Boris Jirků: Cháronův řidič; kombinovaný akryl. |