Bohemia Magica ve Francii se chýlí k závěru

Českou sezonu v Francii, nejrozsáhlejší přehlídku české kultury v zahraničí za poslední desetiletí, která se koná pod názvem Bohemia Magica a čítá stovky akcí, uzavře 11. ledna 2003 Glagolská mše Leoše Janáčka v pařížském divadle Champs Élysées. Ovšem stejně jako sezona fakticky neměla pevný začátek, není pevný ani konec a některé podzimní výstavy budou "dobíhat" ještě několik týdnů.

Jedny z posledních akcí sezony uvede České centrum v Paříži, které na konec ledna chystá Minisalon - přehlídku zhruba tří set děl "volné tvorby" československých disidentských výtvarníků v 80. letech minulého století.

O podzimní a zimní akce sezony se živě zajímá i francouzský tisk. Na pařížskou expozici děl Františka Bílka či výstavu Morava v době barokní v Rennes upozornil deník Le Figaro, který detailně rozebral i prezentaci českého baroka v Lille. "Výstava představuje jedno z nejbohatších dědictví kultury lidstva," napsal list. Hodnotil i pařížskou výstavu L'Art brut tcheque, která prezentuje výtvarné projevy neprofesionálních tvůrců: "Poskytuje nový pohled na tvorbu českých výtvarníků, která byla normalizačním režimem posílána na onen svět, aby mohla opět rozkvést." Deník Libération si zase povšiml díla výtvarnice Květy Pacovské, která až do konce února vystavuje v Muzeu umění a historie na pařížském předměstí Saint Denis.

Velkou pozornost tisku na sebe upoutala operní díla Bohuslava Martinů - zvláště po listopadové premiéře opery Julietta. Pařížské divadlo Athénée totiž uvádí skladatelovy surrealistické jednoaktovky Slzy nože a Dvakrát Alexandr, které vznikly v letech 1928-37 za jeho pařížského pobytu. Le Figaro ocenil interpretaci oper sólisty ze souboru Mladé rýnské hlasy, který spadá pod štrasburskou operu. Podle něho jsou tito interpreti - většinou zahraniční stážisté - vybaveni nejen skvělými hlasy, ale i hereckým talentem. Deník Le Monde jim však vytkl nedokonalou francouzskou výslovnost.

,