Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bob Brozman hraje Doors jako v kuchyni

  15:30aktualizováno  15:30
Už s druhým letošním albem se hlásí fenomenální americký "hráč na všechno, co má struny" Bob Brozman. Horká novinka nese název Post-Industrial Blues.

Bob Brozman | foto: archiv


BOB BROZMAN: Post-Industrial Blues
Ruf/Classic
bobbrozman.com

Letos v létě přišel Brozman s albem Lumiére, kde si pod hlavičkou Bob Brozman Orchestra nahrál sám všechny instrumentální party a pomyslně projel se svými nástroji celý svět. To ostatně k povaze tohoto věčného hudebního cestovatele platí i v reálu.

Nové album opět po nějaké době představuje Brozmana v jeho nejvlastnější poloze, totiž jako víceméně bluesového písničkáře. I tentokrát si sám nahrál většinu nástrojů, mezi nimiž ovšem dominuje celokovová resofonická kytara, některé songy ale podpořila i dvojčlenná rytmika.

I mezi poměrně velmi schopnými muzikanty existuje předsudek, že resofonická kytara je sice zajímavý nástroj (zejména zvukově), má však poměrně úzké možnosti využití. Hrává se na něj obvykle dvěma způsoby: klasickým bluesovým ve stylu meziválečného Delta blues, nebo bývá kytara využívána pro dobarvení celkového soundu a jakýsi zvukomalebný "popis" tajemnosti, dálky, romantiky (tak ji používal třeba Mark Knopfler nebo Ry Cooder).

Poslech Boba Brozmana - prakticky kteréhokoli jeho alba, případně návštěva koncertu (na rozdíl od našich východních sousedů jsme v Čechách zatím neměli tu čest) - ovšem vyvede každého z tohoto omylu během pěti minut.

Invence, s jakou Brozman resofonickou kytaru (ale i další nástroje jako třeba banjo, havajskou kytaru nebo ukulele) používá, je obrovská a je násobena jeho úchvatnou hráčskou technikou, která ovšem na nahrávkách ani na vteřinu neupadá do samoúčelné exhibice (jak se, pravda, při koncertech i mistrovi Brozmanova formátu občas přiházívá).

Brozman se tentokrát představuje nejen jako výtečný hráč, ale i jako solidní autor, v pravém slova smyslu písničkář, což nebývalo u tohoto umělce, často hrajícího převzaté písně nebo instrumentálky, vždy zvykem. Pozitivní je žánrový přesah od všudypřítomného blues - třeba k jakémusi "paraspirituálu" Lonely Children.

Skutečnou perličkou skoro na závěr je pak - skutečně "post-industriální", jak název alba napovídá - pouličně, či spíš "kuchyňsky" rozbřinkaná coververze People Are Strange od The Doors, v níž se Brozman jako aranžér doslova vyřádil.

Album Post-Industrial Blues je vynikající ukázkou balancování mezi žánry - dokonale instrumentálně "vyfutrovaného", zvukově maximálně bohatého a pro naše středoevropské ucho zase ne úplně obvyklého. Proto stojí za zvýšenou pozornost.

Bob Brozman: Post-Industrial Blues
Ruf/Classic, 57:11
Hodnocení iDNES.cz: 90 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Robbie Williams (Letiště Letňany, Praha, 19. srpna 2017)
RECENZE: Robbie Williams stále boduje v popové těžké váze

Sobotní koncert Robbieho Williamse na pražském Letišti Letňany byl ukázkovou popovou show ze staré školy. Hvězdný britský zpěvák skutečně zpíval, kapela hrála...  celý článek

Momentka z letošního ročníku maďarského festivalu Sziget (10. srpna 2017)
Na Glastonbury východu to páchne elektronikou a voní svobodou

Budapešť (Od našeho zpravodaje) Festival Sziget oslavil své pětadvacáté narozeniny se 450 tisíci návštěvníky z více než stovky zemí světa včetně třeba vzdálené Austrálie. Jedna z největších...  celý článek

Trutnoff 2015 - Ondřej Havelka
Byl jsem rockový kytarista, ale jen chvíli, prozrazuje Ondřej Havelka

Známe jej coby swingera a stepaře, Ondřej Havelka si však věří i jako režisér. Svůj filmový debut Hastrman, který vzniká na motivy stejnojmenného románu Miloše...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.