James Blunt | foto: Reuters

Blunt stále dojímá, ale už neloudí

  • 1
Melancholický písničkář James Blunt, který se rázem vyhoupl mezi žádané hudební atrakce, vydá 17. září nový titul. Albový následník světového trháku Back To Bedlam, jejž si koupilo více než jedenáct milionů lidí, dostal název All The Lost Souls neboli Všechny ztracené duše.

„Necítil jsem žádný tlak. Pravděpodobnost, že bych zopakoval předchozí úspěch, je minimální. Zaměřil jsem se hlavně na to, aby mě nové skladby bavily, abych s nimi mohl být maximálně spokojen. Bylo to svým způsobem uvolňující,“ řekl třicetiletý Blunt, kterého domácí publikum slyšelo 18. července 2006 v Lumbeho zahradě Pražského hradu.

Možná je Blunt opravdu skromný, anebo spíše chytrý. Zná cenu úspěchu, o který se léta marně pokoušel, než si Britové a s nimi spousta dalších posluchačů v Americe, Evropě či Asii oblíbili jeho zalykavou baladu You’re Beautiful.

Příběh vojáka, sloužícího na mírové misi vPrištině, pak dostal takřka pohádkově hitparádové vyvrcholení a Blunt se rychle ocitl mezi obletovanými celebritami.

Balady s rockovým kořínkem
A poučil se. Nová deska už nepřináší tak srdceryvný song jako You’re Beautiful, který hraničí až s citovým vydíráním. Nyní se Blunt spolehl na kapelu, se kterou objel několikrát svět a s níž natáčel písně jakoby naživo.

Tím se muzika usadila, odsladila a dostala punc poprocku, zakořeněného spíš v sedmdesátých letech. Taková je i první skladba 1973, pilotní píseň nového alba, která se příjemně sune do uší.

James Blunt je spíš zpěvák balad, které se rozbíhají s tóny klavíru, jako druhá píseň One Of The Brightest Stars. A Bluntův tenký hlas, ponořený do zvuku kapely, dává písni melancholickou příchuť.

Žádných progresivních postupů na albu se posluchači nedočkají, ale o to Bluntovi nikdy nešlo. V písni I’ll Take Everything zazní živější rytmus, který vyvolává dojem neklidu, Blunt je iv této písni a vlastně i na celém albu posmutnělým vypravěčem.

Naučil se, že méně znamená více. Lyrickou, dojemnou píseň Same Mistake, plnou rozbolavělých tónů, střídá další balada Curry You Home, která má rockovější grunt a monotónní rytmus.

Nicméně Bluntův uhrančivý hlas ji zahalil romantickým oparem. Kapela si přišlápne v songu Give Me Some Love. Ten by se dal přirovnat k písním Eltona Johna i ve staromilském zvuku skupiny a dramatickém zpěvu Jamese Blunta.

Nový žánr, „bluntovky“
I když James Blunt zpívá potichu a kapela střídá zklidněné a energičtější tóny, posluchač má v písní I Really Want You pocit napětí. To hlavní, o co v „bluntovkách“ jde, je přece jenom zpěvák a jeho hlas.

I v křehké písni Shine On, ve které se Blunt kolébá na vlnách hebkých temp a cinkavých zvuků. Jakousi citovkou je také Annie, jež dává vzpomenout na baladu Angie od Rolling Stones.

Vypravěč Blunt si občas vzlykne, píseň má i pěknou melodii a nesnaží se posluchače přesladit. Takhle zvolna končí nové album Jamese Blunta. Titul Všechny ztracené duše má necelých čtyřicet minut, které zpěvákovi fandové asi nebudou považovat za ztracené.