Blues Alive završily africké rytmy

Přes dvanáct set spokojených fanoušků bouřilo v šumperském Domě kultury. Bylo pár desítek minut po půlnoci ze soboty na neděli a z pódia odcházel Corey Harris, největší hvězda letošního devátého ročníku prestižního festivalu Blues Alive.

Za doprovodu 5x5 Tria nadchl Harris svým blues se zvýrazněnými africkými rytmickými kořeny publikum, které se v podhůří Jeseníků bavilo od čtvrtka.

"To byl bezpochyby vrchol festivalu," zhodnotil závěrečný koncert moderátor festivalu Marek Hlavica, který Blues Alive letos uváděl pošesté.

Houpavé písně Harrise a dvojice jeho spoluhráčů přitom zazněly v Šumperku neočekávaně už o den dříve, kdy se američtí muzikanti zúčastnili ve foyer Domu kultury nočního jamování.

Druhý hlavní den festivalu začal v sobotu po obědě tradičním tematickým koncertem. Dramaturg Ondřej Bezr vsadil letos na bigbítovou notu, a tak se sálem linuly písničky Jiřího Konvrzka, Jakuba Nohy a Luboše Nohavici, který přivezl novou formaci Boys.

"Původní muzikanti odřekli. Tahle parta vznikla na poslední chvíli," vysvětlil změny klavírista, který si na festivalu zahrál i loni s Ester Kočičkovou.

S jiným doprovodem, než bylo původně naplánováno, pak odehrál svůj koncert i Slovák Luboš Beňa. Místo kapely s ním nakonec vystoupil harmonikář Charlie Slavík z formace Highway 61.

To už diváky ve foyer rozehřála trnavská zpěvačka Jana Ružičková a Blues House. Ve velkém sále pak řádili se svým živelným bluesrockem Freemen.

Tři akustické dvojice
Beňa se Slavíkem zároveň zahájili sérii vystoupení tří akustických dvojic za sebou. Po česko-slovenském projektu přišli na řadu Finové Juha Kartano a Jonne Kulluvaara. Před jedenácti lety začali s velkou kapelou, ale nakonec zůstali jako duo.

"Blues Alive je naše zatím největší akce, na které jsme hráli," přiznali skandinávští muzikanti, kteří odehráli většinu satelitních koncertů letošního ročníku šumperského festivalu.

Po klubech Finové kočovali s americkou dvojicí Harmonica Shah a Howard Glazer. Černošský harmonikář s bělošským kytaristou měli v sobotu večer trochu nevděčnou roli, přece jen šlo o třetí podobnou formaci za sebou, ale pozornost sálu si udrželi.

"Evropané si umí najít způsob, jak blues hrát a cítit, i když nemají americké kořeny," řekl předtím na tiskové konferenci Shah, podle něhož řada evropských muzikantů hraje lépe než Američané.

Po Harrisovi se pak opět rozběhly noční jamy, jak ve foyer Domu kultury, tak v pivnici U Dřevařů. Hlavní část Blues Alive skončila, ovšem ještě v neděli byly na programu dodatečné koncerty v Jeseníku a polských Glucholazích.

Uskutečnilo se i tradiční vystoupení ve věznici Mírov s lokální formací Yesblues. Večer se pak za účasti hlavních hvězd festival poprvé přestěhoval do divadla polského Chorzówa. "Stejně jako my tady, také tam hlásí vyprodáno. Kapacita je osm set míst a o lístky byl velký zájem," byl spokojen ředitel Blues Alive Vladimír Rybička.