Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Black Sabbath sáhli do šuplíku. Neměli to dělat, byly tam jen zbytky

  16:59aktualizováno  16:59
Původně Black Sabbath slibovali před definitivním rozchodem vydat ještě jedno regulérní novinkové album. Pak zprávu s odůvodněním, že by natáčení trvalo příliš dlouho, dementovali. Nakonec vydali alespoň hybridní novinku, která nese stejný název jako turné, které začalo před pár dny a kapelu zavede 30. června do Prahy: The End.

Black Sabbath, vzor 2013 (zleva Tony Iommi, Ozzy Osbourne, Geezer Butler) | foto: Universal

Black Sabbath: The End (obal alba)

Co je na albu, jež se nedostane do běžného prodeje a je k mání na fyzickém nosiči pouze na koncertech Black Sabbath, hybridního? Polovina z osmi písní je studiová a polovina živě nahraná. I ony studiové novinky jsou však novinkami v uvozovkách, byť je dosud nikdo neslyšel.

Jde totiž o zbytky z natáčení posledního řadového alba 13 (recenzi najdete zde), které sklidilo vesměs velmi dobrou kritiku a kapele v podstatě zajistilo nečekaný velký comeback. Čtyři písně tedy nahrála stejná sestava, čili zakládající členové Ozzy Osbourne, Tony Iommi a Geezer Butler plus bubeník Brad Wilk. A to v produkci veleslavného Ricka Rubina.

Fotogalerie

Bylo by zajímavé vědět, zda právě Rubin byl k tomu, aby nakonec tyto „výškrabky“ spatřily světlo světa, svolný. Při jejich poslechu je totiž naprosto evidentní, proč byly při konečném sestavování alba 13 vyhozeny: jsou o třídu méně invenční než ostatní materiál desky.

Přestože všechny zosobňují onen raný styl Black Sabbath, k němuž se kapela na „Třináctce“ obloukem na Rubinův požadavek vrátila, není v nich nic víc než onen typický hutný „sabbaťácký“ sound, vždy hromový Iommiho riff a nezaměnitelné magické kňourání Ozzyho.

Ale to, co se podařilo kapele právě na onom předchozím a velmi dobrém albu najít, totiž kromě těchto klasických konstant originálního stylu také zajímavou stavbu písniček, celkem silné melodie i aranžérské špílce, to v nově zveřejněných písničkách úplně chybí.

Ještě silněji to vyvstává na světlo ve srovnání se zbytkem alba. Tam jsou živé nahrávky právě čtyř starších písní. A když po studiové „novince“ Isolated Man přijde živák jedné z nejlepších písní alba 13 God Is Dead?, přesně slyšíme ten rozdíl.

V rocku (a nejspíš nejen v něm) to platí skoro bez výjimky: písničky vyhozené z alb obvykle nebývají vyřazeny zbůhdarma. A mají zůstat v šuplíku.

Autor:




Hlavní zprávy

Future Recruitment s.r.o.
Specialista firemních produktů

Future Recruitment s.r.o.
Středočeský kraj, Jihočeský kraj, Plzeňský kraj, Karlovarský kraj, Ústecký kraj, Liberecký kraj, Královéhradecký kraj, Pardubický kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.