Během devadesátých let, kdy vyšla její sólová hvězda, se Björk naučila zacházet se všemi dostupnými prostředky včetně elektroniky a symfonického orchestru. Ani jednou se nestalo, že ztratila balanc a natočila jepičí píseň posluhující krátkodechému trendu. A také podkresové filmové muzice se Björk podřídila jen v tom, že do nahrávek zakomponovala větší plochy smyčců a občas ztlumila svůj temperament - to bylo všechno. Symfonický orchestr, který nahrál vstupní Overturu, jedinou předvídatelnou skladbu na desce, se musel přizpůsobit Björk, nikoli naopak.
Když zaklepete tyčkou o zábradlí, je to zvuk. Pokud totéž učiní Björk, je to hudba. Z předtočených zvuků a efektů, které váže s vyhrávkami dechové sekce nebo klouzajících smyčců, vytváří skladbu Cvalda. Taneční píseň, v níž se k živelné Björk přidává i umírněná filmová partnerka Catherine Deneuveová, vrcholí erupcí všech hudebních prostředků. I've Seen It All je pomalý duet Björk s Thomem Yorkem, zpěvákem kapely Radiohead.
Björk - Selmasongs | |
1. | Overture |
2. | Cvalda |
3. | I´ve Seen It All |
4. | Scatterheart |
5. | In The Musicals |
6. | 107 Steps |
7. | New World |
Björk je bytost, která vlastně se světem populární hudby nemá nic společného; pochází odjinud. Avšak - a v tom je nádherně fungující rozpor - Björk do pop-music vstupuje a mění ji k svému obrazu. Výsledkem jsou pak ulétlé muzikálové variace jako In The Musicals nebo 107 Steps. Björk každou píseň narušuje a znovu staví, předvádí chaos i řád v jednom. Připomíná to její rodný Island, kde se země bortí, trhá, stále se přetváří, avšak zůstává.
Možná proto nahrávky Björk nepodléhají časové korozi. Platí to i o sedmi skladbách z desky SelmaSongs, byť nejde o řadovou deskou v diskografii Björk, ale spíše doklad jejího vstupu do filmového média.
Islandská zpěvačka Björk na obalu CD s písněmi z filmu Tanec v temnotách, které vychází pod názvem Selmasongs. |