Ilustrace z knihy Bestiář Harryho Pottera

Ilustrace z knihy Bestiář Harryho Pottera | foto: Slovart

Bestiář Harryho Pottera je poslední práce Pavla Medka

  • 0
Jméno Harry Potter stále funguje jako velmi výnosná obchodní značka, ještě dnes vychází mnoho druhotné literatury navazující na toto téma. Nejnovějším přírůstkem je převážně obrázková encyklopedie Bestiář Harryho Pottera.

Bestiář Harryho Pottera

Knihu sice z angličtiny přeložil Michael Talián, redigoval ji však Pavel Medek. Sympatická je poznámka v tiráži: „Nakladatelství Slovart by touto cestou rádo vzdalo poctu překladateli knih a filmů o Harrym Potterovi Ing. Pavlu Medkovi, který zesnul 2. února 2015 krátce poté, kdy dokončil redakci této knihy. Čest jeho památce.“ Bestiář lze tedy považovat za poslední práci známého překladatele.

Romány J. K. Rowlingové o Harrym Potterovi jsou zaplněny podivnými bytostmi – prakticky všechny jednající osoby, další živočichové, ba i mnohé rostliny mají vlastnosti a schopnosti z říše fantazie. Právě to, společně s dokonalou hrou s napětím, také byly hlavní důvody úspěchu knižní řady.

Když pak romány zfilmovali, před tvůrci stál úkol onu fantasknost zachovat a vytvořit opulentní vizuální „show“. Což se jim, za použití nejmodernějších digitálních technologií, podařilo. Nakolik zfilmovaná představa ubírá na čtenářově fantazii a vlastně mu podsouvá cizí představu o věcech mimo reálný svět, je věc jiná a týká se koneckonců každé zfilmované literatury.

Bestiář Harryho Pottera shrnuje všechny fantastické postavy knih a filmů a svým způsobem je „katalogizuje“. Uvádí jejich charakteristiky, jejich výskyt (jak v pohádkové realitě příběhů, tak v jednotlivých románových a filmových pokračováních), připomíná jejich popisy z díla Rowlingové.

Ilustrace z knihy Bestiář Harryho Pottera

Tím nejpodstatnějším pro malé čtenáře, neboť právě s nimi primárně kniha počítá, je však její obrázková složka. Uvádí nejen snímky přímo z filmů, ale hlavně studie výtvarníků a další předlohy. V nejrůznějších podobách tu tak například vidíme studie vlkodlaka, ve kterého se proměňuje profesor Remus Lupin.

Kniha ovšem nahlíží i do zákulisí natáčení filmů. V textech i dokumentárních fotografiích přibližuje práci techniků a výtvarníků, kteří dávají postavám podobu, „učí“ je hýbat a vůbec vyvádět ony roztomilé i strašidelné kousky, které každý malý divák miluje a nejeden rodič se při pohledu na ně vrací do dětství.