Madonna na koncertě v pražské Sazka Areně (6. září 2006)

Madonna na koncertě v pražské Sazka Areně (6. září 2006) | foto: David NeffMF DNES

Bavit se s Madonnou není hřích

  • 19
Zpěvačka Madonna i v Česku prokázala, že má uhrančivé kouzlo a hvězdnou gravitační přitažlivost.

Madonna není královnou umění, ale popu. Potvrdily to její koncerty v Sazka Areně.
Jednotlivá Madonnina turné se liší.

Zatímco v roce 2001 zpěvačka využila své vazby na klubovou taneční muziku, fascinaci filmem Tygr a drak či americkou venkovskou hudbou, následující série Re-Invetion byla rekonstrukcí dávných i novějších hitů a totálním útokem na smysly.

JINÝ NÁZOR NA KONCERT
Madonna přivezla cirkus bez šelem i šašků

Disko, tancuj při mně blízko
Nyní si pohrála s prvky starších žánrů, hlavně s diskem a rockem 70. let. Od hudby se odvíjelo uspořádání pódia. Jeho důležitou částí bylo taneční molo, namířené do středu davu, nalevo i napravo vybíhaly boční rampy, po kterých se pohybovala družina tanečníků i Madonna.

Koncertní pódium přirozeně srostlo s diskotékovým parketem a Madonna se snažila o velmi kontaktní show. Podávala ruce fanouškům, pohybovala se od nich takřka na dotek. Efekt stylové zábavy zesilovala diskotéková koule, ze které vystoupila v úvodní písni Future Lovers, do očí bila záplava obrazů z projekčních ploch, umístěných za kapelou.

Té šéfoval Madonnin spolupracovník Stuart Price, který byl architektem zvuku. Ostatně deset písní pocházelo z posledního vydařeného alba Confessions On A Dance Floor, na kterém se Price podílel.

Price má nadhled, který pronikl i do hudby. Nechával tanečním rytmům jednoduchost i mile tupý zvuk, aby řádně "pumpovaly", a kapela si s nimi hrála. V baladě Forbidden Love tepající zvuky vypluly občas na povrch a sloužily jako hypnotická složka, v hitu Sorry se staly spolehlivým motorem, který píseň hnal ke strhujícímu refrénu.

DÁLE ČTĚTE
Madonna začala pozdě, přilákala Bílou i Havla

Mezi Abbou a Horečkou
Madonnina show se často nesla v duchu hravosti, ironie. Prastarý hit Like A Virgin Madonna odzpívala v kýčovitém černém sedle, zatímco kopyta koní projektovaná na plátnech si zadupala do rytmu podobně jako lev ve stejnojmenném videoklipu z roku 1986.

Když po písni La Isla Bonita zpěvačka upadla, hekala a zdálo se, že je prostě vyřízená, tanečníci přes ni hodili bílý plášť. Skvěl se na něm nápis Dancing Queen, Tančící královna, jak se ukázalo v další písni.

Byla to narážka na píseň skupiny Abba. Ke švédskému kvartetu se Madonna hudebně přihlásila v tanečním hitu Hung Up, stejně jako vzdala hold filmu Horečka sobotní noci.

Přehnaná gesta včetně potřásání hřívou a "otrsávání" kytary patřila k Madonnině roli rockerky. Opět v tom bylo spíše pobavení pózami, spojené s úctou ke klasikům rocku 70. let včetně Lou Reeda. Zajímavé bylo, že vedle nové písně I Love New York, ilustrované siluetou Manhattanu, nechala Madonna zdrsnět i svůj křehčí hit Ray Of Light.

Části programu, označované za kontroverzní, působily spíše ilustračně. Včetně diskotékového kříže, ze kterého Madonna sestoupila při baladě Live To Tell. Protestující církev by jí mohla poděkovat.

Píseň má hlavně upozornit na africké děti zabíjené nemocí AIDS. Madonna stavěla do kontrastu bohatou křesťanskou civilizaci a chudou Afriku. Ve skladbě Isaac se zase orientální tanečnice zbavila zahalení a vykročila z ocelové klece na parket. Byl to decentní signál ženám Orientu, že mohou vzít život do svých rukou.

Některá Madonnina politická gesta byla naivně přímočará, stejně jako popové prvky, ze kterých skládala jednotlivá čísla. Bylo to logické v rámci show a patrně dobře míněné, ale místy křečovité, podobně jako její spílání Georgi Bushovi.

Ke slabinám patřila i pohybová choreografie. Člověk by čekal, že tanečníci se vloží více do akce. Zpěvaččino "křoví" častěji pózovalo, než tančilo. ´

DÁLE ČTĚTE
Madonna není posvátná kráva, říkají kritici

Pozitivní energie
V kotli  Areny však některé výhrady odlétaly jako špunty z lahví. Madonna má uhrančivé kouzlo a hvězdnou gravitační přitažlivost. Koupe se v energii davu a sama ji vyzařuje, i když publikum svádí třpytem popových pozlátek nebo je podráždí oplzlejšími gesty.

Jakkoli klouže po povrchu hudby, většinou drží balanc. Je to velmi zábavná a u jiné konkurentky nevídaná jízda, která překryla i některé výpadky nebo úlety ve zpěvu.
Madonna má pevněji posazený hlas než v některých starších nahrávkách.

Pomalejší skladbu Paradise, při které by se měl "odkopat" její zúžený vokál, odzpívala s přehledem. Její muzikou protéká pozitivní energie. Mnozí lidé se při odchodu z haly usmívali.

MADONNA
Confessions Tour, Sazka Arena Praha, 6. září 2006
Hodnocení MF DNES: 90 %