Leni Riefenstahlová je žena mnoha tváří. Veřejnost ještě zdaleka nezná všechny.

Leni Riefenstahlová je žena mnoha tváří. Veřejnost ještě zdaleka nezná všechny.

Bachova kniha usvědčuje Hitlerovu filmařku Riefenstahlovou ze lži

  • 2
Mlhavý opar odhaluje starobylé řecké sloupy, majestátní sochy bohů a dokonalá těla atletů. Střih. Kamera pomalu opisuje křivky kamenného diskobola, který se pozvolna mění na atleta z masa a kostí. Střih.

Olympijský plamen vzplane a sportovci ze všech koutů světa zaplňují stadion. Střih. Adolf Hitler napřahuje paži a prohlašuje XI. olympijské hry za zahájené. Střih. Přihlížející dav propuká v jásot.

Je 20. dubna 1938, den führerových 49. narozenin, a v berlínském Ufa Palastu právě skončila slavnostní premiéra čtyřhodinového filmového dokumentu Olympia. Během nekonečných ovací se na jevišti objevuje autorka snímku a přebírá z rukou vůdce kytici bílých lilií a rudých růží. Leni Riefenstahlová (1902–2003) zažívá vrcholný okamžik svého života, právě se stala nejoslavovanější ženou nacistického Německa.

Adolf Hitler na olympiádě v Mnichovu v roce 1936Adolf Hitler na olympiádě v Německu v roce 1936

Ačkoliv je její inovátorský přínos pro dnešní filmovou estetiku nesporný, jsou její čtyři snímky, kterým vděčí za slávu, zcela neoddiskutovatelnou glorifikací nacismu. Řeč je o pověstné trilogii Vítězství víry, Triumf vůle a Den svobody – naše armáda o dvou norimberských sjezdech NSDAP v roce 1934 a 1935, a o zmíněné dokumentaci berlínské olympiády z roku 1936.

Přesto se někdejší výrazová tanečnice, představitelka takzvaných alpských filmů a talentovaná režisérka, stylizovala posledních sedmdesát let svého života do role oběti Třetí říše. Právě onu "pečlivě vykonstruovanou image" zneužité, apolitické a netušící umělkyně, jež si postupně vybudovala, vyvrací nedávno zesnulý filmový producent a životopisec Steven Bach v knize Leni Riefenstahlová – Život a dílo "Hitlerovy filmařky".

Co říkal Albert Speer

Těžištěm Bachovy detailní argumentace se staly desítky zvukových nahrávek, přepisy rozhovorů, dopisy a fotografie, které pro disertační práci nashromáždila v 70. letech minulého století americká badatelka Peggy Wallacová. Poněvadž se v ní však omezila na období do roku 1933, zůstala velká část materiálu nezpracována.

Tohoto dědictví se Bach ujal s velkým zápalem. Soustředil se na sérii rozhovorů s tehdy sedmdesátiletou Riefenstahlovou a na vyprávění jejích kolegů a přátel. Patří mezi ně kupříkladu průkopník alpského filmu Arnold Fanck, filmařčin dlouholetý mecenáš, milenec a producent Harry Sokal, Hitlerův architekt Albert Speer či představitelé amerických okupačních jednotek.

Autor postupuje přísně chronologicky, tedy od jejích prvních tanečních úspěchů přes propagandistickou filmovou práci až po poválečné období a stáří, během nějž se zcela překvapivě soustředila na zachycení života afrického kmene Núbijců či filmování hlubin oceánů.

Bach přitom poukazuje na mnohé nesrovnalosti mezi filmařčinou verzí a výpověďmi jejích současníků. Je však nutné podotknout, že se mnozí znich nechtěli kompromitovat, a tak stejně jako Riefenstahlová nabízejí vlastní pohled na dané události, což již autor zohledňuje podstatně méně.

Jak zapřela svou babičku

Nicméně nalézá dostatek důkazů, jejichž prostřednictvím usvědčuje Riefenstahlovou ze lží a záměrného překrucování reality – a to jak jinak než k vlastnímu prospěchu. Pakliže zprvu ještě hovoří o ženě "mladé, krásné a vinné ničím závažnějším než ješitností a ctižádostivostí", jeho pohled se časem rapidně mění.

Bach kupříkladu uvádí, jak Leni pod vlivem sílícího nacionalismu již na počátku 20. let zapřela v osvědčení o árijském původu svou židovskou babičku nebo jak si postupně vybudovala blízký vztah k Hitlerovi, Goebbelsovi či Speerovi.

"Leni nikdy výčitky svědomí netrápily, protože, jak se domnívala, nebyly zkrátka na místě. Ona sama se vnímala jako dobrodinec a pocity viny jí byly cizí jako vlastní sebereflexe," píše životopisec.

Na základě podobných průkazných realit pak krok za krokem otřásá domnělou nevědomostí a hranou naivitou Riefenstahlové, která by byla jen těžko slučitelná s jejím mediálním úspěchem v nacistickém Německu.

Předkládá tak například fotografii zachycující rozrušenou Leni na náměstí v Konskiem, kde se v září 1939 stala jako Hitlerova válečná zpravodajka přímým svědkem masakru Židů, či smlouvu mezi ní a SS, na jejímž základě Leni velice dobře věděla, jaký osud čeká romské komparzisty poté, co přestanou být užiteční pro natáčení jejího filmu Nížina.

Odsouzení za její pakt s Hitlerem se však Riefenstahlové nedostalo ani během poválečných procesů, a tak její "osudový mýtus a jeho znepokojivá síla přetrvává dodnes". Falešný triumf pak pro ni zcela jistě znamenalo přiznání statutu "osoby nacismem nedotčené". Jistou satisfakcí jejích kritiků však byla skutečnost, že se o ní v jejím rodném Německu oficiálně nehovořilo až do 90. let minulého století. A to navzdory tomu, že svět uznal její filmové kvality mnohem dříve.

Steven Bach: Leni Riefenstahlová – Život a dílo "Hitlerovy filmařky"
Ikar 2009, přeložila Adéla Vopěnková,
496 stran, 349 korun
.
HODNOCENÍ MF DNES 80%