Divadlo - ilustrační foto

Divadlo - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Antické drama jako politická science fiction

Do Aischylovy Oresteie se razantně pustili v pražském Divadle Rokoko režiséři Tomáš Svoboda a Thomas Zielinski.

Zielinski první díl - Agamemnon -postavil jako metaforu americké intervence v Iráku a z mykénského vojevůdce Agamemnona učinil nejmocnějšího muže světa, George Bushe. Druhý díl - Úlitbu mrtvému - režíruje Svoboda a tvrdí, že nebude tak plakátový.

* Jaké jsou ohlasy na první díl vašeho projektu?

Rozporuplné, od velmi vřelých po naprosté pobouření. Zielinského jeden divák dokonce nařkl, že je komunista. To nás pobavilo: když se někdo vyhraní proti Bushovi, tak je hned levičák hanící Ameriku.

* Má inscenace podobné výtvarné řešení jako jednička?

Scénografie, kterou jsme zvolili pro první část, bude spojníkem celé trilogie. Měnit se bude jazyk, práce s chórem. Je nutné v logice věcí navázat na jedničku. Jestliže Agamemnon byl napoprvé Georgem Bushem a zahynul, tak se ocitáme v politické science fiction a musíme předložit nějaké řešení. Zruší se dogmatický řád, který dosud v Americe panoval, a začnou se dít strašné věci.

* Jak řešíte chór, který má aktivní úlohu, rozdmýchává násilí?

Chór je stále týmž americkým lidem jako v jedničce, ale šestnáct let poté, co Bush zemřel. Interpretace Úlitby mrtvému je založena na nečinnosti chóru. Ten sice burcuje k vraždě, ale v momentě, kdy Orestes zabije, otočí se proti němu. Nečinnost společnosti k věcem veřejným, to je téma mého výkladu. Češi jsou pořád pivní národ, nejraději žvatláme po hospodách, ale k volbám chodí menšina. Podlehli jsme konzumu, necháme se opájet slastmi všeho druhu a ostatní je nám jedno.

* Jak jste se vypořádal s antickou předurčeností? Orestes nemůže jinak než matku zabít, neboť mu tak věštil Apollon. To bývá v moderních výkladech problém...

Osudovosti se nevzpíráme, ale pochybnosti má Orestes v sobě. Úlitba mrtvému je dobře napsaná a již sám Aischylos do ní vložil momenty, které by mohly tragédii zvrátit a Orestes by věštbě nedostál. Pokud někdo děj náhodou nezná, může si hru užít jako napínavý thriller.

* V Rokoku v červnu z rozhodnutí nového ředitele Zajíce končíte. Není vám líto vynaložené energie na inscenace, které se dočkají jen několika repríz?

Doufám, že energií neplýtváme, když chceme realizovat něco, co jsme si vysnili. Chceme naše plány dovést do konce. Premiéra poslední části bude v květnu a jednou či dvakrát bychom chtěli uvést celou trilogii najednou.