Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ANKETA: Bude za dvacet let televize ještě televizí? Odborníci pochybují

  15:57aktualizováno  15:57
Zástupci současných televizních stanic od nejstarší Primy čili Premiéry po nejmladší internetovou stanici Playtvak.cz odpovídali v anketě MF DNES na otázky o minulosti a ­budoucnosti televizního vysílání v Česku.

Nefunkční televizor přeměněný na akvárium. | foto: aquahobby.com

Marek Singer, ředitel TV Prima

Jak si vybavujete své první divácké setkání s komerční televizí v Česku?První vysílací den naší předchůdkyně FTV Premiéry si přesně nevybavím, ale jedna z prvních vzpomínek na jinou než veřejnoprávní Českou televizi je asi z poloviny 90. let, když jsem poprvé viděl magazín zahraničních zajímavostí Svět, který ostatně vysíláme dodnes jako Prima Zoom Svět.

Ředitel televize Prima Marek Singer.

Ředitel televize Prima Marek Singer.

Jaký typ televize u nás dnes chybí?
Před dvěma lety jsme například silně vnímali poptávku po volně dostupné dokumentární stanici, proto jsme spustili úžeji zaměřenou a velmi úspěšnou Primu Zoom. Český televizní trh se stále vyvíjí, takže pro další stanice stále na trhu vidíme prostor, proto i na nějakých projektech aktuálně pracujeme. Ale nechci teď prozrazovat více.

Co nám komerční televize dala a co vzala?
V jistém smyslu nám komerční televize otevřela hranice do Evropy a do světa. A co nám vzala? To je složitá otázka, osobně to vnímám tak, že pozitiva převažují.

Jak bude vypadat televize za dvacet let?
Za dvacet let už asi ani nebude správné televizi říkat televize. Konzumace médií se velmi výrazně vyvíjí a mění a i klasické televizní společnosti se tomu vývoji musí přizpůsobit, jinak dříve nebo později zaniknou. Za dvacet let bych tedy vsadil na video na vyžádání, úzké propojení s internetem a 3D.

Milan Fridrich, ředitel programu České televize

Jak si vybavujete své první divácké setkání s komerční televizí v Česku?Poprvé to bylo u sledování CNN překlopené do vysílání OK3, podruhé u hudebního kanálu MCM. Realitou se stal komerční sektor až s Novou, pamatuji, jak jsem sledoval její start a film Obecná škola.

Milan Fridrich - Ředitel zpravodajství ČT

Milan Fridrich - Ředitel zpravodajství ČT

Jaký typ televize u nás dnes chybí?
Prostor je spíš pro menší levné výběrové kanály. ČT vidí mnoho možností rozvoje, mohla by více vytěžit archiv a spustit ryze vzpomínkový kanál. Prostor je i pro regiony či větší pokrytí menších sportů. Stávající legislativa však start takového vysílání v podstatě znemožňuje.

Co nám komerční televize dala a co vzala?
Komerční televize výrazně rozšířila programovou nabídku a zvýšila konkurenční prostředí v kreativitě. Vzala někomu iluze o nárocích většinového diváka.

Jak bude vypadat televize za dvacet let?
Dvacet let dopředu nedokážou modelovat svět už ani v Silicon Valley. Média začínají ovládat technologie a možností vývoje je několik. Televize, tedy televizor, tady bude, ale bude nabízet pořady jinak.

Klára Brachtlová, jednatelka a finanční ředitelka skupiny Nova

Jak si vybavujete své první divácké setkání s komerční televizí v Česku?Popravdě si první divácké zážitky s komerční televizí dnes už nevybavím, nicméně v souvislosti s tím mne napadá termín „více zábavy“ a také první setkání s telenovelou, do té doby neznámým formátem. Na přítomnost komerčních stanic jsem si jako divák zvykla velmi rychle. Dnes už bych si jen těžko dokázala představit mít jen jeden kanál.

Jaký typ televize u nás dnes chybí?
Z mého pohledu je u nás v tuto chvíli velké množství různě zaměřených kanálů a věřím, že si vybere každý. Už jen šest kanálů skupiny Nova nabízí dostatečně pestrou nabídku programů pro různé typy diváků. Trochu mi chybí méně mainstreamové zaměření veřejnoprávní televize, čili výraznější alternativa ke spektru komerčních televizí.

Klára Brachtlová, jednatelka a finanční ředitelka skupiny Nova

Klára Brachtlová, jednatelka a finanční ředitelka skupiny Nova

Co nám komerční televize dala a co vzala?
Jsem příznivcem konkurenčního prostředí v jakémkoliv segmentu, protože existence konkurence tlačí každou firmu dopředu a nenechá ji takzvaně usnout na vavřínech. Zároveň je přínosem pro konečného spotřebitele. To je to, co komerční televize přináší, pestrou nabídku programů pro diváka, který si z nich může svobodně vybrat. A co nám vzala? Spoustu času.

Jak bude vypadat televize za dvacet let?
Věřím, že nastane větší rozšíření placených kanálů. V tomto směru se český televizní trh víc přiblíží zahraničí, kde jsou lidé zvyklí dívat se na prémiové kanály a za exkluzivní obsah platit.

Marcela Hrdá, ředitelka skupiny Barrandov

Jak si vybavujete své první divácké setkání s komerční televizí v Česku?Ten moment zcela jasně vystihuje jediné slůvko: Překvapení! Na rozdíl od „šedivé“ veřejnoprávní zářila komerční stanice barvami, podávala nové informace, lépe řečeno obrovské množství nových informací, na které navíc nahlížela z jiných úhlů pohledu – možná jednodušeji, ale rozhodně neotřele. A­ přivedla nový typ moderátorů. Možná dala přednost vzhledu před projevem, velmi brzy však dokázala tyto dva protipóly sjednotit.

Marcela Hrdá, ředitelka skupiny Barrandov

Marcela Hrdá, ředitelka skupiny Barrandov

Jaký typ televize u nás dnes chybí?
Dnešní nepřeberná nabídka televizních stanic dává jen malou šanci na pocit strádání z konkrétního typu televize. Z mého pohledu na tuzemském televizním trhu chybí výrazná „ženská televize“, zaměřená na fashion, life-style a nabídku názorových pořadů a relací nabízejících skutečné příběhy, ať už filmové, dokumentární, či reality.

Co nám komerční televize dala a co vzala?
V každém případě komerční televize přinesla šanci poznat jinak a ­intenzivněji různé stránky televizního života. Dala nám možnost vnímat mezinárodní aspekt tvorby, nabídla větší interaktivitu s divákem, ale bohužel podpořila i konzumnost a naši pohodlnost. Z mého pohledu také snížila zájem o hledání nových prožitků mimo obrazovku a podpořila pasivní přístup k využívání volného času.

Jak bude vypadat televize za dvacet let?
Domnívám se, že budoucnost patří interaktivitě. Z konkrétního televizního diváka by se v brzké budoucnosti mohla stát stabilní součást vysílání. Díky internetu a možnosti dokonalé vzájemné komunikace, jakou internet nabízí, bude divák tím, kdo si rozhodne o­ aktuální televizní nabídce, kdo zasáhne do běhu stanice a možná jednou zcela nahradí profesionály, neboť to bude on, kdo si sestaví televizní program sobě na míru. Nepochybně se také velmi brzy dočkáme paralelního využívání vícera médií pro sledování televizního programu.

Martin Ondráček, Playtvak.cz

Jak si vybavujete své první divácké setkání s komerční televizí v Česku?Stáli jsme s kolegy v příšerně vybydlených kancelářích pražského Paláce kultury a nagelovaný Ital Mariáno Volani nám líčil zářivou budoucnost první komerční televize v České republice. Byl konec května 1993. Za měsíc jsme začali vysílat. Narodila se FTV Premiéra.

Martin Ondráček, Playtvak.cz

Martin Ondráček, Playtvak.cz

Jaký typ televize u nás dnes chybí?
Žádný. Všechno, co mi v televizi chybí, si pouštím on-line.

Co nám komerční televize dala a co vzala?
Doufám, že nás naučila vybírat si televizní programy.

Jak bude vypadat televize za dvacet let?
Myslím, že komerční televize za dvacet let nebudou existovat. Na trhu budou působit firmy, které budou vyrábět multimediální obsahy a všemožnými kanály se je budou snažit doručit zájemcům. Televize bude jedna z platforem, přes kterou se budou takové obsahy konzumovat. 



Témata: Playtvak.cz




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.