RECENZE: Když drží zobák, jsou Angry Birds více než jen snesitelní

• 2
Udělat celovečerní příběh z mobilní hry, ve které se perou ptáci s prasaty, je práce pro vraha. Ale mohla dopadnout hůř, než představuje novinka kin Angry Birds ve filmu.

Hlavní její půvab se odehrává mimo děj i mimo solidní český dabing s hravým překladem včetně výroku Polib mi biskupa! Jako (skoro) vždy v animované tvorbě, kde se děti soustředí na honičky s četným výskytem veselých rozplácnutí, dospělé těší drobné detaily polidštěného světa, které v případě Ptačího ostrova zosobňují hlavně anglické nápisy. Počínaje klinikou na plodnost přes vstupenky pro VIB neboli velmi důležité ptáky až po variaci na Domove, sladký domove v podobě Home Tweet Home.

Druhou příjemnou stránku filmu zosobňuje klíčový hrdina Ruďák, ptačí blíženec postavy Jacka Nicholsona z oscarové komedie Lepší už to nebude. Jeho bručounský cynismus dává zapomenout na duhovou pohádku vůkol, i když je uhlazen vysvětlivkou sirotkovy osamělosti.

A dokonce do povinně výchovné tóniny pašuje ponaučení, že zdravě podezíravá, racionální nedůvěrou podložená skepse není vůbec na závadu. Až se člověk lekne, jestli škarohlída, který prasečím návštěvníkům nepadá hned sluníčkovsky kolem krku, někdo neobviní z podněcování xenofobie.

Angry Birds ve filmu

60 %

USA, 2016, 98 min

režie: Clay Kaytis, Fergal Reilly

hrají: Peter Dinklage, Bill Hader, Jason Sudeikis, Keegan-Michael Key, Josh Gad, Kate McKinnon, Maya Rudolph, Danny McBride, Danielle Brooks, Geoffrey Arend, Jillian Bell, Ike Barinholtz, Tony Hale, Anthony Padilla, Ian Hecox, Romeo Santos, Hannibal Buress

Streamovací služby: Netflix, HBO Max (CZ zvuk, titulky), Amazon Prime (CZ zvuk, titulky)

Kinobox: 71 %

IMDb: 6.3

Bohužel Angry Birds ve filmu obsahují i slabší položky. Jednak se až nepříjemně rozpovídali, jednak se neobešli bez podbízivých pšoukacích či vyměšovacích legrácek, a navíc se utápějí v estrádních výstupech. Křepčí sami opeřenci, křepčí vepři s kovbojskou show, křepčí vypelichaný orlí maskot, za nímž se hrdinové vypraví působivou horskou krajinou. Laserová cingrlátka jako by jen vyplňovala čas.

Pochopitelně se nějak musí ubít, když princip původní hry, tedy boj, přijde až v poslední třetině. Nicméně síla naštvaných ptáků tkví právě v němé grotesce: kdykoli drží zobák, třeba ve zkratkovitém popisu jednotlivých vzteklounů poslaných na psychoterapii, jsou víc než jen snesitelní. Zbytek zařídí hesla, slogany či plakáty vroubící i svět vepřů, ve kterém působí Hamnesty International, módu diktuje Calvin Swine a obyvatelé hrdě mávají transparenty I love cholesterol.