Z inscenace Anglická milenka - Jiří Štěpnička | foto: Národní divadlo

Anglická milenka je dokonalá

  • 1
Jiří Štěpnička, Kateřina Burianová a Vladislav Beneš předvedli ve hře Anglická milenka výkon, který se tak často nevidí.

Marguerite Durasová, jejíž hru Anglická milenka uvádí premiérově Národní divadlo na scéně Kolowrat, kdysi prohlásila, že by chtěla dělat divadlo čtené, nikoli divadlo hrané.

Hra herců inscenace podle ní textu nic nepřináší, naopak, pouze ho ochuzuje a zjednodušuje. Mnohokrát to v historii pak inscenátoři, kteří se pokusili převést minimalistické komorní texty Durasové na jeviště, potvrdili a pouze málokdy se jim podařilo tuto tezi zvrátit.

Často zavládla na scénách nuda a nekonečné odříkání pozvolných dialogů, ačkoliv jde o hry obsahově tolik emotivní a silné. Naštěstí decentní, na precizní práci se slovem a dikcí zaměřená inscenace mladého talentovaného režiséra Daniela Špinara se řadí ke skupině druhé.

Dvě zpovědi
Nacházíme se v prázdném, strohém prostoru s jedním stolem a dvěma židlemi, které je v pozadí orámováno velkým zrcadlem zabudovaným ve stěně. Zrcadlo nás nejen odkazuje k policejní místnosti určené pro výslechy, ale odráží se v něm i nevšední příběh na první pohled všedního manželství Pierra a Claire Lannesových.

Claire Lannesová zavraždila a rozřezala svoji hluchoněmou sestřenici. K činu se následně doznává, ale důvod je neznámý. Až pod detailními otázkami vyšetřovatele se pomalu odkrývá skutečná pravda tragického, vyhořelého manželství dvou osamělých osob, které jsou si již dávno navzájem tolik odcizené.

Inscenace, kdy v první polovině sledujeme aktivnější a racionálnější zpověď Pierra a v druhé odevzdanější a zároveň lehkovážnější zpověď Claire, je soustředěna na herecké výkony. A ty jsou bezesporu vynikající. Jiří Štěpnička jako Pierre i Kateřina Burianová jako Claire ukazují, že k velké emoci, nikoli strojené a kašírované, ale opravdové a prožívané, postačí dokonalá práce se slovem a hlasem.

Klidné hledání odpovědí
Každá věta, každé slovo jsou promyšlené a propracované, nic se neříká pro forma či účelově, a přitom je nesourodý dialog, plný pauz a odmlk, tolik dynamický a vzrušující.

Velkou měrou k tomu přispívá také Vladislav Beneš v dokonalé roli vyšetřovatele. Žádný křik či rozčilení, povrchní, agresivní detektiv, ale ztišené, poklidné kladení otázek a hledání odpovědí. Již dlouho se na českém divadle takto detailně, nepodbízivě a důsledně nepracovalo jak s textem, tak s hereckou interpretací.

V Kolowratu tedy vznikla, i přes jistou premiérovou neučesanost, precizní inscenace vyžadující soustředěného diváka.

MARGUERITE DURASOVÁ - Anglická milenka
Národní divadlo Praha, překlad Daniela Jobertová, režie Daniel Špinar. Délka představení 120 minut.
Hodnocení MF DNES: 90%