The Angels | foto: Národní divadlo

Andělé začínají slibně, ale končí jako opereta

  • 1
Po tři čtvrtiny opery Lukáše Hurníka The Angels má člověk pocit, že se ocitl v zázračném hudebním světě. Jenže pak se to všechno sesype.

A z nápady překypujícího díla vzdáleně připomínajícího film Sestra v akci se stane prvorepubliková opereta, něco jako Pytlákova schovanka. Ať už takové vyvrcholení bylo či nebylo cílem autorů, stál jiskřivý Hurníkův operní debut za zhlédnutí.

Anděl, který v pekle poznal nový druh hudby a chce ji využít pro chválu Boží, čemuž se konzervativní nebe zpočátku brání a pak chce naopak využít ve svůj prospěch, to je nosný námět, v němž je obsaženo poselství, jež je třeba stále opakovat. Totiž že dobrá hudba je jen jedna a na jejím druhu přitom nezáleží.

V libretu Petra Čenského je několik míst, kde je tato pravda sdělována s dostatečnou vážností, ale nejvíc je v něm prostoru pro humor a ironii, čehož si skladatel i herci s gustem užívají.

Scéna, kdy andělé v nebi nacvičují Dvořákovu píseň a všichni se těší, že se na ně večer přijde podívat sám Mistr, je dokonce až v kategorii černého humoru. Samozřejmě, že popové a rockové prvky jsou hodně při zdi a postrádají výrazný rytmus.

Proto místy použitý hip hop vypadá spíš jako recitace Jiřiny Švorcové. Ale to je přesně ta míra, na které se shodne nebesky nudná klasika s pekelně pokleslým popem.

Opera, která se dotýká prostředí populární hudby, by si určitě zasloužila velkolepější výpravu, ale mnohé nahradilo vyrovnané obsazení v čele s Michalem Klamem v roli Anděla Asbeela a s přesvědčivě temným Danielem Hůlkou jako Arciďáblem Asmodeem.

Obdiv a nejvyšší respekt však jde tentokrát za Dětskou operou Praha, která v rolích andílků a čertíků podala nezapomenutelný výkon. Nezbývá než věřit, že nezůstane jen u pěti představení v rámci Projektu Bouda.

Externí obrázek

LUKÁŠ HURNÍK - The Angels
Národní divadlo Praha. Režie Gabriela Haukvicová, libreto Petr Čenský. Hrají Michal Klamo, Barbora Perná, Lívia Vénosová, Daniel Hůlka a další.
Hodnocení MF DNES: