Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: V chicagském podsvětí najde Ondřej Sokol happy end jen stěží

  17:59aktualizováno  17:59
Hru Davida Mameta s názvem Americký bizon zinscenoval pražský Činoherní klub už podruhé. Režisér Ondřej Sokol si zde tentokrát i zahrál.

Záběr z nového nastudování hry Americký bizon | foto: Činoherní klub

Pověstné přísloví o řece a počtu vstupů lze nasadit na poslední premiéru této sezony, kterou připravil pražský Činoherní klub. Hru Americký bizon totiž režisér Ondřej Sokol připravil pro slavnou divadelní scénu ulice Ve Smečkách už jednou, uvedena byla v říjnu 2006 s Petrem Nárožným, Markem Taclíkem a Michalem Pavlatou, který byl za roli Teache nominován na Cenu Thálie.

Fotogalerie

Herec a režisér Sokol se spolu s vedením divadla rozhodli po devíti letech kus amerického dramatika Davida Mameta uvést znovu. Text prokrátili, pracují se zcela jinou scénou, kostýmy i hudbou. Dopředu uvedli, že oproti původní zdejší verzi, která „směřovala k určitým pointám“, bude druhý pokus komplexnější a drtivější.

Sokol si navíc k režii přibral i jednu ze dvou ústředních postav hry. Rozhodl se ztvárnit roli Teache, tedy neřízeného ztroskotance, který vnitřní nejistotu a nedostatek sebevědomí nahrazuje okatou kuráží a hlavně neutuchajícím vodopádem slov. „S chlápkem, co není nervózní, se do žádnýho kšeftu nepustím,“ ubezpečuje Dona (Martin Finger), majitele vetešnictví v suterénu, když společně po nocích plánují vloupání s vidinou zisku vzácných mincí. Jeho osobně znervózňuje mladý zlodějíček Bob (Václav Šanda), jenž se okolo jejich plánů podezřele ochomýtá.

Americký bizon

Činoherní klub

premiéra 18. května 2015

režie: Ondřej Sokol

hrají: Martin Finger, Ondřej Sokol, Václav Šanda

Hodnocení: 80 %

Stejně jako předchozí verze i nový Americký bizon se může opřít o skvělé herecké výkony. Syrovou scénu, která dobře souzní s charaktery všech tří mužů, naoko rozšiřuje bezpečnostní kamera nepřetržitě zabírající regály obchodu kdesi vpředu. Statický záběr občas naruší průchod některého z hrdinů či odlesk policejních sirén za oknem.

Mamet v Americkém bizonovi vsadil na mluvu pokleslých vrstev. Nešetří vulgaritami a celkovou sprostotou postav, čímž hutně modeluje celý pochybný svět okolo nich. Tři figurky, se kterými se publikum jen těžko může ztotožnit, místy ve vtipných dialozích sklouzávají k parodii sebe sama. Přesto v Sokolově nové režii o žádnou komedii nejde. Stejně nečekaně jako přistane tříštící se lahev na Bobově hlavě, udeří poslední část do myslí diváků. Se skvěle atmosférickým, téměř filmovým hudebním podbarvením přichází finální vystřízlivění. V tomhle chicagském suterénu se žádný happy end konat nebude.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.