Sochař Aleš Veselý pod slavnou plastikou Kaddish, kterou vytvořil na sympoziu v...

Sochař Aleš Veselý pod slavnou plastikou Kaddish, kterou vytvořil na sympoziu v Ostravě v letech 1967 - 68. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Od malých grafik po obří sochy. Životní dílo Aleše Veselého

  • 1
Pro Aleše Veselého je to skvělý rok. V únoru oslavil osmdesátiny, v březnu před nádražím Praha-Bubny odhalil svou Bránu nenávratna, sochu upomínající na transporty Židů do Terezína, již plánoval čtyři desítky let. Nyní se chystá velký projekt, který připomene jeho letošní jubileum.

Aleš Veselý patří mezi naše uznávané sochaře a jeho díla se vyznačují především tím, že narůstají do monumentálních rozměrů. Na scénu vstoupil na přelomu padesátých a šedesátých let 20. století a dnes je zastoupen v řadě světových uměleckých institucí včetně The Solomon Guggenheim Museum v New Yorku, Centre Pompidou v Paříži a pochopitelně také v pražské Národní galerii.

Ve svém díle se často obrací ke kořenům judaismu, který považuje za přirozenou součást svého života, a hledání smyslu lidské existence. „Když mi bylo šest let, připíchli mi žlutou hvězdu. Transportům jsem se vyhnul, ale moje čtrnáctiletá sestra i můj táta šli do Terezína,“ vzpomínal při odhalování pomníku u bubenského nádraží.

Poprvé mimo ateliér

Výstavní projekt k Veselého osmdesátinám nazvaný Bez začátku, bez konce bude rozdělený mezi čtyři menší galerie v metropoli a návštěvníci budou moct jeho dílo od šedesátých let do současnosti prozkoumat skutečně ze všech úhlů.

Od 3. září se v Galerii 1. patro představí Veselého „neznámé“ objekty, které až nyní poprvé opustí sochařův ateliér ve Středoklukách. „Existují věci, které jsou jakýmisi poznámkami na cestě. Je sice nutné, aby vznikly, ale jejich vznik není motivován touhou po vytvoření artefaktu. Proto nebylo ani potřebou je vystavovat. Byly to soukromé rituály,“ vysvětluje Veselý.

O týden později začne výstava Grafika-negrafika v Galerii Millennium. Zde si návštěvníci prohlédnou sochařovu grafickou tvorbu. Veselý absolvoval v Ateliéru grafiky na pražské Akademii výtvarných umění a tomuto odvětví se věnoval jen krátce. Úzce profilovaná výstava popisuje toto období od jemných tisků po složité grafiky, které se staly díky nevšednímu způsobu vytvoření unikátními a neopakovatelnými. „Je to alchymie. Zprvu je zajímavé nořit se do chemických procesů, fines a fíglů, které hluboké poznání téhle technologie poskytuje. Ale právě to mě začalo na grafice odpuzovat. Odvádí to od podstaty věci,“ soudí Veselý.

Podstata věci může být ukryta ve Vizích a představách z posledních let. Aspoň se tak jmenuje třetí výstava v řadě, která první návštěvníky přivítá 18. září ve Ville Pellé. Veselý nyní o nových vizích, cestách a touhách uvažuje v menších prostorových i kresebných formách.

Limitem je myšlenka

A konečně projekt završí 30. září čtvrtá zastávka v Galerii Zlatá husa s názvem Ideální projekty. Zde budou na zájemce čekat zrealizované i nezrealizované práce prostřednictvím modelů, videa, kreseb, fotografií nebo textů. Prvním „ideálním“ projektem v monumentálním pojetí byla slavná socha z roku 1968 Kaddish. „Uvědomil jsem si, že lidské měřítko není určené fyzickým rozměrem, ale schopností, kam až může myšlenka dosáhnout,“ vysvětluje Veselý svoji zálibu v rozměrnosti.

Jednotlivé expozice budou mít různou dobu trvání. Grafika v Galerii Millennium bude na místě jen měsíc, ve Zlaté huse výstava skončí s říjnem a v 1. patře a Ville Pellé bude možné Veselého práce navštívit až do 11. listopadu. Sám autor také všemi čtyřmi prostory provede návštěvníky, kteří dorazí 1. nebo 10. října.