Aleš Brichta se svým novým albem Údolí sviní | foto: ČTK

GLOSA: Brichtova kritika politiků je jako hospodské plivnutí

  • 76
Nová deska rockera Aleše Brichty nazvaná Údolí sviní po čtyřech letech opět vzbudila pozornost. Minule kvůli písni Deratizér policie zkoumala, zda rockový zpěvák nepropaguje rasismus textem o "cikánech, co kradou kola".

Brichta se tehdy hájil, že jde jen o kritiku politické situace. A právě do té se s ještě mnohem větší razancí pouští na právě vydaném albu pod značkou Aleš Brichta Project, což se dá ostatně vytušit i z jejího názvu. Pojmenoval ji totiž Údolí sviní.

Údolí sviní

40 %

Autor: Aleš Brichta

CD, 159 korun

Hned v úvodní skladbě Pan K. Lousek se pod nepříliš objevnou slovní hříčkou skrývá adresná kritika současného ministra financí, který je podle Brichty "vážně drsnej brousek". "Pane K. Lousku, nemám na housku. Ale gripeny za dobrý ceny," rýmuje třiapadesátiletý hudebník s naštvaností puberťáka, co chce teď a tady přestavět svět od základů.

"Prázdný jsou ruce, symbol revoluce," chroptí do dobře sehraného metalového základu Brichta. A stejně jako v pojmenování písničky se mu přitom nedaří dosáhnout dostatečného nadhledu a svá slova chytře kombinovat tak, aby jeho snaha o kritiku poměrů vyzněla jinak než hospodské plivnutí.

Aleš Brichta (obal)

Lásky jedný plavovlásky

S o něco menší prvoplánovitostí se Brichta na novince pouští i do kritiky církve. Ale také písni I.N.R.I. chybí jakákoliv rafinovanost, protože své sdělení a význam do ní Brichta hrnul polopatě. I když je frustrace srozumitelná a politické naštvání může být (a často i je) základem ke vzniku zásadního uměleckého díla, v případě Údolí sviní to celé působí spíš jako karikatura, jejíž autor si zaslouží pochvalu především pro svou zatvrzelost a vůli pouštět se do nepopulárních témat.

Ale asi jen díky nim na sebe rockový hudebník dnes ještě může upoutat nějakou pozornost. Ze zbytku písniček, které na novince představil, čouhá rutinérství. Balada Lásky jedný plavovlásky je dokonce natolik "brichtovská", až působí jako nechtěná parodie, se kterou neudělá nic ani dovednost hudebníků.