"Správní řízení se však netýká pouze této jedné knihy, ale obecně vertikálních dohod mezi Albatrosem a jeho odběrateli," upozorňuje předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina.
Albatros teď čelí nařčení, že výtisk knihy Harry Potter a relikvie smrti dodal některým obchodům záměrně dříve než například hypermarketům. Navíc určování cen pro další prodej bývá častým porušením soutěžních pravidel.
"Hlavním důvodem termínové preference je fakt, že dlouhodobě pečují o veškerou produkci nakladatelství Albatros," zdůvodnil rozhodnutí už v lednu Radovan Suk, marketingový a PR manager Albatrosu. čtěte Český Harry Potter zanevřel na hypermarkety
Závěrečný díl ságy o obrýleném čaroději z Bradavic se tak na pulty knihkupectví dostal už 31. ledna, hypermarkety měly nárok až o měsíc později. "Většina hypermarketů není standardním přímým prodejcem Albatrosu a nemá s ním uzavřeny dlouhodobé distribuční smlouvy na kompletní produkci," upozornil Suk.
Kniha s podtitulem Relikvie smrti se ale nakonec v hypermarketech objevila. Tam se dostala díky společnosti Vltava Stores, která knihy prodává přes internetový obchod. čtěte Albatros bude za Pottera v Tesku žádat miliony
Potvrdí-li se nyní podezření o zvýhodňování některých obchodů a určování prodejních cen, hrozí Albatrosu pokuta v řádu milionů korun. Svou roli také mohou sehrát problematické smlouvy s odběrateli.
Ty povolovaly prodávat knihy pouze v rámci maloobchodního prodeje konečným spotřebitelům. Knihkupectví také nemohla zboží prodávat dál, třeba knižním velkoobchodům nebo hypermarketům. čtěte Albatros nehrál fér, proto prodali Pottera jiným