Al-Yaman mísí tradice s moderními rytmy

  • 1
S neobvyklou deskou, kterou pojmenovala Hurriya (Svoboda), přichází pražská skupina Al-Yaman s arabsko-izraelsko-českým obsazením. Na svém debutu mísí taneční rytmy s melodiemi vycházejícími z lidové hudby Jemenu. Křty kapela naplánovala do Prahy a Brna.

V pražském paláci Akropolis Al-Yaman zahráli včera. Hosty byli bývalý zpěvák Hypnotix Bourama Badji ze Senegalu a kapelník Transglobal Underground Hamid Mantu, který se představí i zítra v brněnské Flédě.

Účast těchto hostů není náhodné - Hypnotix přispěli na album, které obsahuje i klip Muashahat režiséra Matěje Lišky, remixem skladby Ya-helw, Transglobal Underground pak "překopali" písničku Gusun al-gana.

Hurriya obsahuje celkem čtrnáct písní. "Jde o fúzi akustických nástrojů a elektroniky a spojuje tradiční postupy s novými prvky taneční hudby," představuje zvuk kapely vydavatelská firma Indies Records.

Arabské vlivy do kapely přináší zpěvačka Ašvak Abdalla Kulajbová, která do Prahy přijela v roce 1990 z jemenského Adenu studovat a v metropoli již zůstala.

"Její zpěv je emotivním vyjádřením tradičních písní především duchovního rozměru nebo vlastních zkušeností a příběhů ze života," podotýká Přemysl Štěpánek z Indies.

Ve skupině dále hrají kytarista a klávesista Aleš Hyvnar, který obsluhuje také samplery. Na baskytaru hraje Jan Koukal, na tabla, didžeridu a perkuse Tomáš Reindl, mezinárodně obsazený soubor doplnil Jonathan Omer z Izraele.

Deska Hurriya měla vyjít již v červnu, ale zpěvačka Ašvak marodila s hlasivkami a datum vydání se proto posunulo na podzim.

"Deska vznikla ve vcelku skromných technických podmínkách našich studií, ale přesto jsme s výsledkem spokojeni," tvrdí kapela na své webové stránce.

Ašvak Abdalla Kulajbová, jemenská zpěvačka etnoelektronické kapely Al-Yaman. (9. března 2003)

,