"Dívka prochází konkurzy na typická zaměstnání dnešní doby stejně jako autorka, která vyzkoušela manažerku marketingu, PR project managera či redaktorku internetového portálu," poznamenala dramaturgyně Dora Viceníková.
Šestatřicetiletá Łukasińská podle ní vytvořila zkarikovaný obraz dnešní doby. Hrdinka naráží na byrokratické úředníky, musí absolvovat pochybné rekvalifikace a zakusí také odlidštěnou aroganci velkých firem a krajně podezřelých podniků.
Provokativní text
"Současnost považuji za příliš hlučnou a na jevišti mě moderní doba ani příliš nezajímá. Bolavý a pálivý pohled paní Łukasińské mě však dráždí. Provokativní text nekompromisně seká do tradice čtyřicetimilionové katolické země a polské neschopnosti dívat se na přítomnost skutečně současně," poznamenal režisér Dodo Gombár.
Divákovu optiku na ryze dnešní absurdní a často tragikomické situace při koptění se za pracovním místem posiluje i scéna Lukáše Kuchinky. Mladý scénograf proti elevaci komorního sálu Reduty postavil bezmála stejné zvedající se řady křesel a židlí. V tomto jevištním labyrintu bude hledat životní příležitost herečka Erika Stárková v roli protagonistky.
Autorka, která se brněnské premiéry zúčastnila, napsala svou hru ve dvou verzích. Její první podoba z roku 2004 je vlastně monodrama, tedy Agátin monolog. O rok později jej Łukasińská přepsala do divadelní hry pro sedm osob a čtyřčlenný ženský chór. Dívčí kvarteto je podle dramaturgyně Viceníkové alter ego hrdinky, její svědomí a často také oponent.
Agáta však neshání jenom džob a zajištění holé existence. Sama autorka mluví o hledání vlastní cesty v životě. Šklebivý pohled na drsnou realitu dneška však podle Gombára není bolestínsky hloubavým líčením sociálních útrap mladých lidí: "V textu nás zajímá sarkasmus a žánr stylizovaných groteskních obrazů."
Očišťující výsměch
Ostatně už sama autorka vidí životní trable své hrdinky v barvách odlehčených třeba i tvrdším humorem. "Její dobrodružství by měla být humorná, dokonce absurdně směšná, aby se to vše dalo spolknout. Agáta je jako Charlie Chaplin – na první pohled naivní a roztomilá, ale tvrdá a nezničitelná. Výsměch systému, který nás ponižuje a krmí trapnými frázemi, je velmi očišťující," říká Łukasińská.
Není bez zajímavosti, že první zahraniční, slovenské nastudování hry Agáta hledá práci mělo v nitranském divadle nebývalý úspěch. "Museli inscenaci ze studiové scény přenést na velké jeviště," poznamenal ředitel Reduty Petr Štědroň. Brněnské divadlo novinkou Łukasińské zakončuje sezonu, v níž nasadilo úctyhodných pět českých premiér.